Η παρούσα έρευνα σκοπό έχει να εξετάσει την εξυπηρέτηση Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ) από τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα στοχεύει στην αποτύπωση της επαγγελματικής επιμόρφωσης των βιβλιοθηκονόμων αναφορικά με την εξυπηρέτηση ΑμεΑ.
Όπως ορίζεται από τον Ο.Η.Ε. (1975) «ΑμεΑ θεωρείται όποιο άτομο δεν μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο του τις ανάγκες του λόγω είτε κάποιου διανοητικού, είτε σωματικού προβλήματος». Στο εξωτερικό, πολλές είναι οι βιβλιοθήκες που έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα φιλόξενο περιβάλλον για τα ΑμεΑ, ώστε να μην νιώθουν κοινωνικά αποκλεισμένοι (Rinley, 2000; Williamson et al., 2000; Irvall & Nielsen, 2005; Bristol City Council, 2011). Στην Ελλάδα, η εξυπηρέτηση των ΑμεΑ από τις βιβλιοθήκες εξετάστηκε από την Κουλικούρδη (2004), η οποία επικεντρώθηκε στην ανάγκη ύπαρξης της αναγκαίας τεχνολογίας και από την Χαρούλη (2012), η οποία εξέτασε την επάρκεια της εκπαιδευτικής κατάρτισης των βιβλιοθηκονόμων των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών.
Στη παρούσα εργασία υιοθετούνται δύο μέθοδοι: η Βιβλιογραφική Επισκόπηση (Βασιλειάδη, 2007) για την περιγραφή της διεθνούς και ελληνικής πραγματικότητας σχετικά με την επαγγελματική επιμόρφωση των βιβλιοθηκονόμων, και το Ερωτηματολόγιο (Ζέτου, 2011) για τη διερεύνηση και συγκριτική ανάλυση της επαγγελματικής επιμόρφωσης των Ελλήνων βιβλιοθηκονόμων σχετικά με την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
Η έρευνα αυτή συμβάλλει στην καταγραφή, ανάλυση και παρουσίαση της υπάρχουσας κατάστασης στις ελληνικές Δημόσιες Βιβλιοθήκες αναφορικά με την εκπαίδευση των βιβλιοθηκονόμων για την εξυπηρέτηση ΑμεΑ. Τέλος, συνεισφέρει στη διαμόρφωση βασικών συστάσεων/ προτάσεων αναφορικά με την επιμόρφωση των βιβλιοθηκονόμων στην εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
The current research aims to examine librarians’ educational background in serving People with Disabilities. In particular, it aims to examine the professional training of librarians in Greek public libraries regarding meeting the needs of disabled.
As defined by the UN (1975) «a disabled person is a person who cannot serve the needs of himself because of a mental or physical disability». Abroad there are many libraries that have managed to create a welcoming environment for people with disabilities so as not to feel socially excluded (Bristol City Council, 2011; Williamson et al., 2000; Irvall & Nielsen, 2005; Rinley, 2000). In Greece, two were the studies tha focused on serving disabled in libraries; Koulikourdi (2004) examined the existence of the necessary technology for the disabled and Harouli (2012) explored the sufficiency of the educational training of librarians in academic libraries regarding helping the disabled.
The current research adopts two methods: literature review (Vassiliadi, 2007) to record current trends in both international and national level regarding librarians’ training for the disabled, and the questionnaire (Zetou, 2011) to investigate the vocational training of Greeks librarians regarding serving the disabled.
This research contributes to the recording, analysis and presentation of the current state of Greek Public Libraries regarding the education of librarians to serve the disabled. Finally, it contributes to the development of basic recommendations / suggestions regarding the training of librarians in serving people with disabilities.