Εισαγωγή/Σκοπός. Ένας από τους στόχους του Υπουργείου Υγείας σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας
είναι η πρόληψη μετάδοσης του ιού HIV με προγράμματα αγωγή υγείας μέσα από ομάδες παρέμβασης σε σχο-
λεία της χώρας. Σκοπός αυτής της εργασίας είναι η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων αυτής της παρέμβασης.
Μέθοδος. Μία ομάδα παρέμβασης αποτελούμενη από έναν Γενικό Ιατρό, έναν δάσκαλο και δύο Κοινωνιο-
λόγους ενημέρωσαν 2889 μαθητές Λυκείου και Γυμνασίου σε 38 σχολεία του νομού Αχαΐας κατά την περίοδο
Δεκέμβριος 2006 – Μάιος 2007. Η ενημέρωση περιελάμβανε οπτικοακουστική ενημέρωση και συζήτηση με τους
μαθητές για τον ιό HIV και τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, ακολουθούμενη από αξιολόγηση από τους
μαθητές του προγράμματος παρέμβασης με ανώνυμο ερωτηματολόγιο.
Αποτελέσματα. Συνολικά οι ερωτήσεις που έγιναν από τους μαθητές κατηγοριοποιήθηκαν σε 4 μεγάλες
κατηγορίες. 38% ρώτησαν για τους τρόπους μετάδοσης του ιού, 28% ρώτησαν για τα συμπτώματα, την ασθέ-
νεια και την θεραπεία της νόσου του AIDS, 24% ρώτησαν για την χρήση των προφυλακτικών και τους τρόπους
αποφυγής μετάδοσης του ιού και τέλος 10% των μαθητών είχαν ερωτήσεις σχετικά με την σεξουαλική διαπαι-
δαγώγηση. Μετά την 2ωρη παρέμβαση, ρωτήσαμε τους μαθητές εάν και τι νέο έχουν μάθει γύρω από τον ιό
HIV και το σεξ. 1213 μαθητές (42%) απάντησαν ότι έμαθαν για την προφύλαξη και τους τρόπους που μπορεί
να γίνει, 722 (25%) απάντησαν ότι έμαθαν για την ερωτική πράξη και αλλαγή της σεξουαλικής συμπεριφοράς
τους, 549 μαθητές (19%) έμαθαν για την μετάδοση του ιού HIV και 347 μαθητές (12%) έμαθαν γνώσεις γενικά
με τα ζητήματα που συζητήθηκαν γενικότερα. Υπήρξε και ποσοστό 2% (58 μαθητές) που απάντησαν ότι δεν
έμαθαν τίποτα το καινούργιο. Η αξιολόγηση του Προγράμματος παρέμβασης από τους μαθητές ήταν άριστη.
Συμπεράσματα. Όπως διαφαίνεται από τα αποτελέσματα, το ενδιαφέρον των μαθητών (Γυμνασίου – Λυ-
κείου) ήταν κυρίως για τους τρόπους μετάδοσης του ιού HIV. Δευτερευόντως οι ερωτήσεις προς την ομάδα
παρέμβασης ήταν σχετικά με τα συμπτώματα και την θεραπεία του οροθετικού ατόμου αλλά και της νόσου
του AIDS. Ακολούθησαν ερωτήσεις για την χρήση του προφυλακτικού και τελευταίες σε σειρά προτεραιότητας
ήταν οι ερωτήσεις της σεξουαλικής συμπεριφοράς και διαπαιδαγώγησης. Η άποψη των μαθητών σχετικά με
την αποτελεσματικότητα, την ποιότητα και την εφαρμογή του Προγράμματος ήταν εξαιρετική. Η μέχρι τώρα
ενημέρωση στα θέματα σεξουαλικών μεταδιδόμενων νοσημάτων & HIV/AIDS γίνονταν από τους καθηγητές τους
– κυρίως τους Βιολόγους – κάνοντας τους μαθητές να έρχονται σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση να μιλήσουν για
τις απορίες που τους απασχολούσαν.
Η εξάπλωση του HIV στη χώρα μας βρίσκεται σε δραματικά δυστυχώς εξελισσόμενη κλίμακα. Παρόμοια
προγράμματα πρέπει να ενεργοποιηθούν από την Πολιτεία σε όλα τα επίπεδα παρέμβασης τόσο στην Πρωτο-
βάθμια Φροντίδα Υγείας όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση – Στρατό – Σχολές Γονέων αλλά και σε κοινές
πρωτοβουλίες και της Εκκλησίας – ΜΜΕ.
Introduction/Aim. One of the aims of Ministry of
Health & Welfare in collaboration with the Ministry of
National Education & Religious Affairs is the prevention
for HIV and the sexually venereal diseases (SVD)
by creating health educations’ teams in all Greece.
The purpose of our study is to evaluate the results
of this program.
Methods. A total of 2889 preppies attended, during
the period December 2006 to May 2007. One GP,
one teacher and two sociologists attended 38 schools
of rural and urban Achaia. After an oral and visual
briefing that was followed by talk (mostly questions)
from the audience, we evaluated the knowledge about
sex HIV and SVD.
Results. Overall the questions that the group was
asked by the preppies were categorized in 4 major
fields. 38% asked about the ways of the transmission
of the HIV. 28% were interested in the symptoms and
the treatment options of the AIDS. 24% asked about
the uses of the condom and the ways of prevention.
At last the forth field of the questions were about
sexual education. The results about the effectiveness
of the Program were: 94% of the preppies found
the presentation very interesting, 82% found that
the Program was professionally carried out by using
comprehensible terms, 96% told that were feeling ‘like
talking to a friend and could asked everything that
bothered them’, 81% felt encouraged by the team to
participate the conversation regardless of their knowledge
at the time and 89% wanted the intervention to
be held again every year and 33% wanted twice in
the same year.
Conclusion. The fact ages so they already know
a lot of things about sex and the use of condom is
indicated by the frequency of the questions that were
made. We can acknowledge that from the quality of
the questions that we have been asked.
Also the lack of knowledge about risks, along
with stigmatizing attitudes towards persons infected
with HIV and high risk sexual behaviors indicate the
need for continuation and enhancement of HIV prevention
Programs throughout Greece in these ages
especially during spring, just before the opening of
touristic season.
The opinion of the preppies about the effectiveness,
the quality and the implementation of the program,
was overall very positive.