ΣΚΟΠΟΣ Η παρούσα ερευνητική εργασία εστιάζει στην εκτίμηση της ψυχικής
υγείας των φοιτητών σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δημόσιας
Υγείας, στην ικανοποίηση, στην ανίχνευση συμπτωμάτων stress και στη δια-
χείρισή τους κατά τη διάρκεια του προγράμματος σπουδών. Η συγκεκριμένη
χρονική περίοδος χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα υψηλό φόρτο εργασίας,
τόσο σε συνάρτηση με το αντικείμενο σπουδών όσο και με το χρόνο που
αφιερώνεται σε αυτό. Επιπρόσθετα, οι υψηλές προσδοκίες που απορρέουν
από τη σύγχρονη αγορά εργασίας συμβάλλουν στη δημιουργία ενός απαιτη-
τικού και πιεστικού περιβάλλοντος. ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Το επίπεδο της ψυχικής
υγείας αξιολογήθηκε σε 126 φοιτητές (n=40 άνδρες). Το ερωτηματολόγιο
που χρησιμοποιήθηκε αποτελείτο από την κλίμακα «συνολική ικανοποίηση-
στοιχεία συμπεριφοράς» και τις κλίμακες General Health Questionnaire-28
(GHQ-28) και Ways of Coping. Οι δύο τελευταίες κλίμακες μεταφράστηκαν
και σταθμίστηκαν στην Ελλάδα. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Από τους 126 συμμετέ-
χοντες, οι 62 παρουσίαζαν συμπτώματα stress, όπως αποτυπώνονται στις
υποκλίμακες του GHQ-28: (α) σωματικά ενοχλήματα, (β) άγχος, (γ) κοινωνική
δυσλειτουργικότητα και (δ) κατάθλιψη. Τα άτομα με παρουσία προβλήματος
ψυχικής υγείας είναι λιγότερο ικανοποιημένα από το πρόγραμμα σπουδών
που παρακολουθούν. Η παρουσία ψυχολογικού προβλήματος επηρεάζει τις
στρατηγικές αντιμετώπισης που εφαρμόζονται από τους φοιτητές. Οι φοιτητές
οι οποίοι εμφανίζουν συμπτώματα stress διατηρούν παθητικότερη στάση.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Οι φοιτητές σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών με
κύριο αντικείμενο την υγεία παρουσιάζουν σημαντικά προβλήματα ψυχικής
υγείας. Ενδιαφέρουσα είναι η αμφίδρομη σχέση μεταξύ της ικανοποίησης
και της ψυχικής υγείας που ανέδειξαν τα αποτελέσματα, καθώς και η συσχέ-
τιση των στρατηγικών διαχείρισης έντονων γεγονότων με την τελευταία. Το
αρνητικό φορτίο υγείας επηρεάζει την προσλαμβάνουσα ικανοποίηση και
τις στρατηγικές αντιμετώπισης των στρεσογόνων καταστάσεων, με αποτέλε-
σμα να αυξάνεται η δυσκολία προσαρμογής τους στη νέα πραγματικότητα.
Συνεπώς, παρουσιάζει ενδιαφέρον η διεξαγωγή μιας μελέτης με στόχο την
ανίχνευση των παραγόντων που συμβάλλουν στη δημιουργία του stress και
επηρεάζουν αρνητικά την ψυχική υγεία των φοιτητών.
OBJECTIVE This study focused on the assessment of psychological health among students in Master’s Degree programs
in Public Health, and of their satisfaction, symptoms of stress and ways of coping during their studies. This
period is characterized by a heavy workload for the students, in relation both to the subject of their studies and the
time that they spend on studying. In addition, the high expectations of the modern labor market result in a highly demanding
and pressured study environment. METHOD Assessment was made on 162 students (40 males). The questionnaires
completed by the students included the Satisfaction Scale-Behavior Elements, the General Health Questionnaire-
28 (GHQ-28), and Ways of Coping. The latter two questionnaires were translated into Greek and weighted
for the purposes of the study. RESULTS Of the 162 participants, 62 reported stress symptoms according to the GHQ-
28 subscales: (a) Somatic symptoms, (b) anxiety, (c) social dysfunction and (d) depression. Those students who presented
psychological problems reported being less satisfied with their study programs. The presence of psychological
problems was shown to affect the students’ stress management strategies. Students with stress symptoms
maintained a more passive position. CONCLUSIONS A significant proportion of students in health related Master’s
degree programs report psychological health problems. There is a relationship between study satisfaction, psychological
health and strategic stress management. Poor psychological health in turn has a conceivable impact on satisfaction
and on management strategies in high pressure study situations. As a result, the students are confronted
by ever increasing difficulties in adaptation to their situation. It would be useful to investigate the factors that contribute
to the stress among students in Public Health which affects their mental health adversely.