Εισαγωγή: Η αξιολόγηση του κλινικού περιβάλλοντος μάθησης είναι μια συνεχής διαδικασία καθώς αποτελεί ζωτικής σημασίας μέρος των νοσηλευτικών σπουδών διεθνώς.
Σκοπός: Η διερεύνηση των απόψεων των φοιτητών για το κλινικό περιβάλλον μάθησης.
Μέθοδος: Το δείγμα της παρούσας πιλοτικής μελέτης περιλαμβάνει 58 φοιτητές που πραγματοποιούσαν την Πρακτική τους Άσκηση στο Επάγγελμα. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε Ερωτηματολόγιο συλλογής δημογραφικών στοιχείων και η Κλίμακα Εκτίμησης του Κλινικού Περιβάλλοντος Εκπαίδευσης (Student Evaluation of Clinical Education Environment- SECEE), η οποία αποτελείται από τρεις υποκλίμακες: συμβολή του επόπτη καθηγητή στη μάθηση (Instructor Facilitation of Learning-IFL), συμβολή του κλινικού εκπαιδευτή (Preceptor Facilitation of Learning-PFL), με εύρος τιμών 11-55 η καθεμία και Ευκαιρίες Μάθησης (Learning Opportunities-LO), με εύρος τιμών 10-50. Οι απαντήσεις βαθμολογήθηκαν σε 5-βαθμη κλίμακα τύπου Likert.
Αποτελέσματα: Ποσοστό 91,4% του δείγματος είναι γυναίκες, ηλικίας 23,73±3,9, με τόπο καταγωγής την Αθήνα (56,9%), την επαρχία (31%) και χώρα του εξωτερικού (12,1%). Ο δείκτης αξιοπιστίας Cronbach’ a της κλίμακας ήταν 0,851 για την υποκλίμακα IFL, 0,788 για την υποκλίμακα PFL και 0,736 για την υποκλίμακα LO. Οι μέσες τιμές αντίστοιχα ήταν 48,32±5,55, 45,68±5,41 και 39,55±5,21. Εφαρμόζοντας το συντελεστή Pearson για τον έλεγχο συσχετίσεων μεταξύ των υποκλιμάκων προέκυψε ότι υπάρχει μέτρια θετική συσχέτιση της IFL με την PFL και την LO (r= 0,392 p=0,003 και r=0,538, p<0,001 αντίστοιχα). Επιπλέον, υπάρχει μέτρια προς ισχυρή συσχέτιση της LO με την PFL (r= 0,675 και p<0,001).
Συμπεράσματα: Οι φοιτητές θεωρούν ότι ο υπεύθυνος γι’ αυτούς κλινικός νοσηλευτής παίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ευκαιριών μάθησης, χωρίς ωστόσο να είναι ο μόνος παράγοντας στην όλη διαδικασία.