Σκοπός: Η διερεύνηση των θεολογικών και νομικών ζητημάτων που απορρέουν από την εφαρμογή του προγεννητικού και προεμφυτευτικού ελέγχου στον άνθρωπο. Επίσης, η ανασκόπηση της Ευρωπαϊκής και Ελληνικής νομοθεσίας σχετικά με τον προγεννητικό και προεμφυτευτικό έλεγχο. Υλικό και Μέθοδος: Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε περιελάμβανε την αναζήτηση ανασκοπικών και ερευνητικών μελετών στις βάσεις δεδομένων MEDLINE, SCOPUS και Ιατροτεκ (1984-2009) με λέξεις κλειδιά: Προγεννητική διάγνωση- Βιοηθική - Προεμφυτευτικός έλεγχος - Θεολογία- Ορθόδοξη Ηθική- Νομοθεσία Αποτελέσματα: Η ορθόδοξη θεολογία τοποθετείται απαγορευτικά για την έκτρωση του εμβρύου, την οποία θεωρεί φόνο σε οποιοδήποτε στάδιο ανάπτυξης αυτό και αν βρίσκεται. Η νομική θεώρηση ανέδειξε δυο βασικά ζητήματα α) την εξασφάλιση της συναίνεσης του εξεταζομένου ατόμου και β) τη συνταγματική προστασία της ζωής του εμβρύου. Συμπεράσματα: Η ορθόδοξη θεολογία μέσω της διδασκαλίας της για τον άνθρωπο προσφέρει τα κριτήρια για την αντιμετώπιση των ηθικών ζητημάτων που απορρέουν από την εφαρμογή των προγεννητικών και προεμφυτευτικών ελέγχων στον άνθρωπο. Επίσης, η ελληνική πολιτεία στα πλαίσια των καθηκόντων, θα πρέπει να ενημερώνει τους πολίτες της, για τις διαγνωστικές εξετάσεις στα έμβρυα, οι οποίες πρέπει να παρέχονται με κάθε δυνατή πληρότητα από τους δημόσιους φορείς υγείας.
Aim: The investigation of the theological and legal questions derived from the application of prenatal and preimplantation genetic control on human embryos. Moreover, the review of the European and Greek legislation with regard to the prenatal and preimplantation control.
Material and Method: A literature review based on both review and research literature, conducted during the period of 1984-2009, derived from MEDLINE, SCOPUS and ΙΑΤΡΟΤΕΚ databases using as key words Prenatal diagnosis , Bioethics, Orthodox ethics, preimplantation genetic diagnosis, Legislation.
Results: The orthodox theology adopts a negative view for the abortion of fetus, which it is considered murder in any stage of growth. The legal approach brought two basic questions a) the securing of consent from the examined individual and b) the constitutional protection of fetus’ life.
Conclusions: The orthodox theology, through their teaching places the moral criteria for facing the moral questions derived from the application of prenatal and preimplantation genetic control on human embryos. Also, the Greek citizens need to be informed for all the diagnostic examinations on embryos that should be provided by all public health organizations.