Η Αθλητιατρική δεν είναι αναγνωρισμένη ως ξεχωριστή ειδικότητα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ούτε από την
Ένωση Ευρωπαίων Ειδικών Ιατρών (UEMS) για να μπορεί να λειτουργήσει ξεχωριστό Τμήμα (Section), διότι δεν
έχει ακόμη αναγνωριστεί ως ανεξάρτητη ειδικότητα στο ένα τρίτο (1/3) τουλάχιστον, των χωρών της Ευρωπαϊκής
Ένωσης. Παρ’ όλα αυτά, η σπουδαιότητα και σημασία της σήμερα αναγνωρίζεται σε διεθνές επίπεδο. Γι΄ αυτό
το λόγο το Συμβούλιο της UEMS αποφάσισε τον Οκτώβριο 2005 στο Μόναχο να δημιουργήσει μια Πολυεπαγγελματική Κοινή Επιτροπή για την Αθλητιατρική (Multidisciplinary Joint Committee: MJC) η οποία να ασχοληθεί
με τις αρμοδιότητες και το πεδίο δραστηριοτήτων της Αθλητιατρικής. Η Κοινή αυτή Επιτροπή (MJC) για την
Αθλητιατρική είναι ανοικτή για όλα τα Τμήματα άλλων ειδικοτήτων της UEMS που επιθυμούν να συμμετέχουν
στις συνεδριάσεις και λειτουργία της, καθώς επίσης και για την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των Αθλητιατρικών
Οργανώσεων (European Federation of Sports Medicine Associations: EFSMA). Άρχισε να λειτουργεί το Φεβρου-
άριο του 2006. Τα Τμήματα «Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης» και «Πνευμονολογίας» της UEMS είναι τα
πρώτα που έχουν δείξει ενεργό ενδιαφέρον και συμμετέχουν με εκπροσώπους τους στην UEMS MJC για την
Αθλητιατρική. Το πρώτο μέλημα αυτής της Επιτροπής (MJC) ήταν να καθορίσει τις απαιτήσεις για εκπαίδευση
στην Αθλητιατρική. Λήφθηκαν υπ΄ όψη έγγραφα όπως «η Δήλωση Πολιτικής της UEMS για μεταπτυχιακές διευ-
θετήσεις» (the policy statement for postgraduate assessments)3 και «τα σφαιρικά κριτήρια για ποιοτική βελτίωση
της μεταπτυχιακής εκπαίδευσης της Παγόσμιας Ομοσπονδίας για την Ιατρική Εκπαίδευση» (the Global standards
for quality improvement in PGT of the World Federation on Medical Education: WFME)4. Το Συμβούλιο της UEMS
στη συνεδρία του στη Μπρατισλάβα τον Οκτώβριο του 2007 ενέκρινε τις απαιτήσεις που καθόρισε η Κοινή
Επιτροπή (MJC) για την Αθλητιατρική. Η παρούσα εργασία στοχεύει να επεξηγήσει τις διάφορες απαιτήσεις
για την αθλητιατρική εκπαίδευση που αφορούν: τους γενικούς κανόνες για την παρακολούθηση, αξιολόγηση
και ποιότητα της μεταπτυχιακής εκπαίδευσης, τους γενικούς κανόνες εκπαίδευσης στην αθλητιατρική και το
μίνιμουμ εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τον ορισμό και τους σκοπούς της Αθλητιατρικής, τις βασικές εκπαιδευτικές
απαιτήσεις για την εγγραφή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, τα κριτήρια αξιολόγησης των Ιδρυμάτων που προσφέρουν αθλητιατρική εκπαίδευση και τα κριτήρια έγκρισης των εκπαιδευτών αθλητιατρικής.
Sports Medicine (SM) is not recognized as a
separate specialty in Europe, nor by the UEMS to create a Section, since it is not recognized as an
independent specialty in at least one third (1/3) of
the EU States. Nevertheless, its significance today is
recognized worldwide. For this reason the Council of
UEMS has decided, on October 2005 in Munich, to
create a Multidisciplinary Joint Committee (MJC), to
deal with the competences and the sphere of Sports
Medicine activities. The MJC on Sports Medicine
which is open to all the UEMS Sections wishing to
participate, as well as to the European Federation
of Sports Medicine Associations (EFSMA), started its
operation on February 2006. The UEMS Section of
Physical and Rehabilitation Medicine and the UEMS
Section of Respiratory Medicine are the first Sections
who have shown active interest and participate with
delegates to the UEMS MJC on Sports Medicine. The
first interest of this MJC was to define the training
requirements for Sports Medicine. They were taken
into account documents as the policy statement for
postgraduate assessments and the Global standards
for quality improvement in PGT of the World Federation
on Medical Education (WFME). The UEMS Council
validated the defined requirements at its meeting in
Bratislava on October 2007 and included it in Chapter
6 of the Charter on training of Medical Specialists in
the European Community. This work aims to explain
in details the several training requirements having to
do with: the general rules on monitoring, accreditation
and quality of postgraduate training, the general
aspects of training in Sports Medicine and its minimum
curriculum, the definition of SM, the scope of
SM, the basic educational requirements to enrol in
training programmes, the criteria of accreditation for
institutions offering Sports Medicine training and the
criteria for Sports Medicine trainers.