Software Quality Management Systems should include all the activities,
responsibilities, procedures, resources, measurements and measurement tools that are used
to assure that all projects under development would satisfy the pre-agreed quality factors.
One of the main issues of the selected quality management plan should be the specific
methodology that would be followed for the measurement, analysis and interpretation of the
results. This methodology should combine and correlate all factors that affect the final
product quality as well should adapt to the specification and peculiarities of each software
project under evaluation. In case this required management effort is supported by a
dedicated software application there is a major confidence that the total required
documentation would be successfully delivered, the co-operation among various
stakeholders would be highly efficient and the additional requirements like auditing and
certification would be effectively concluded. Various approaches have been suggested (e.g.
CobiT, ITIL) for a holistic management of IT-Governance processes, while several tools for
their support have been developed.. This paper analyzes all above issues and presents
existing technologies for IT-Governance management, as well as operational requirements
of a prototype QMS, developed by the Quali-Learn Lab of the Athens Technological
Educational Institution (TEI) to be used by software development organizations.
Τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας οφείλουν να εμπεριέχουν τις Απαιτούμενες
δραστηριότητες, τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των εμπλεκομένων, τους αναγκαίους
πόρους, τις μετρήσεις και τα αντίστοιχα εργαλεία μέτρησης για όλα τα συμφωνηθέντα
ποιοτικά χαρακτηριστικά των υπό ανάπτυξη έργων. Ένα κύριο μέλημα για το ΣΔΠ που
επιλέγουμε θα πρέπει να είναι η συγκεκριμένη μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί για τη
μέτρηση, ανάλυση και διερμηνεία των αποτελεσμάτων. Αυτή η μεθοδολογία θα πρέπει να
συνδυάζει και να συσχετίζει όλους τους παράγοντες/δείκτες που αφορούν στην τελική
ποιότητα του συστήματος ΤΠΕ, ενώ θα πρέπει να γίνεται προσαρμογή στις ιδιαιτερότητες του
εκάστοτε πεδίου εφαρμογής. Αν μάλιστα αυτή η προσπάθεια υποστηρίζεται από
εξειδικευμένα εργαλεία λογισμικού αναμένει κανείς επιτυχή εξαγωγή της απαιτούμενης
τεκμηρίωσης και υποβοήθηση όλων των διαδικασιών ελεγκτικής και πιστοποίησης. Έχουν
προταθεί διάφορες προσεγγίσεις για μία ολιστική διαχείριση των σχετικών διαδικασιών, όπως
τα προϊόντα Cobit, ITSM & ITIL, PRINCE 2 κλπ, ενώ από την άλλη πλευρά έχουν εμφανιστεί
και διαδικασιοστρεφή εργαλεία λογισμικού για την υποστήριξη τους. Στην παρούσα εργασία
αναλύονται τα παραπάνω θέματα, παρουσιάζονται σύγχρονες τεχνολογίες ολιστικής
διαχείρισης συστημάτων ΤΠΕ και τέλος παρατίθενται οι λειτουργικές προδιαγραφές του
πρωτοτύπου ενός Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας για εταιρείες παραγωγής λογισμικού
που έχει αναπτυχθεί στο εργαστήριο Quali_Learn του ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ.