Ο νεοκλασικισμός ως καλλιτεχνικό κίνημα, εκδηλώνεται για πρώτη φορά τον
17ο αιώνα στην Ιταλία, και κατά τον 18ο είχε ήδη εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη. Στο
πλαίσιο αυτών των αλλαγών στην τέχνη και την αρχιτεκτονική, εντάσσεται με αργά
αλλά αποφασιστικά βήματα, και η Ελλάδα. Το ρεύμα αυτό βρίσκει έκφραση σε
πολλά μέρη της Ελλάδας, ένα από τα οποία είναι και η Ερμούπολη της Σύρου. Λίγο
λοιπόν πριν από το 1800, αρχίζουν να διαφαίνονται τα πρώτα σημάδια έκφρασης του
κλασικισμού, Όμως ουσιαστικά η μορφή του νεοκλασικού κτιρίου εδραιώνεται λίγο
μετά από τον απελευθερωτικό αγώνα του 1821. Ο κλασικισμός λοιπόν στην Ελλάδα,
βρήκε έκφραση μέσω δύο τρόπων. Η Σύρος, και πιο συγκεκριμένα η Ερμούπολη, την
περίοδο εκείνη γίνετε καταφύγιο προσφύγων, για Έλληνες και ξένους, οι οποίοι
καταφέρνουν να φτιάξουν μια κοινωνία πλούσια, όπου έλαμψε ο πολιτισμός. Στο
κλίμα ανάπτυξης της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ερμούπολης, κτίζονται πολλά
νεοκλασικά μέγαρα. Ένα από αυτά είναι και η οικία Πρασσακάκη, που είναι και το
αντικείμενο της παρούσας μελέτης. Η οικία Πρασσακάκη αποτελεί ένα λαμπρό
παράδειγμα της ανάπτυξης του κλασικισμού. Είναι ένα μονώροφο κτίριο(ισόγειο και
1ος όροφος), με ένα μικρό Ηρώο στο πίσω μέρος (αυλή). Στο εσωτερικό, είναι
εμφανέστατα τα σημάδια της μακροχρόνιας εγκατάλειψης, όμως κάθε δωμάτιο έχει
να επιδείξει εξαίρετα δείγματα, σημαντικής νεοκλασικής ζωγραφικής. Πιο
συγκεκριμένα, το κτίριο φιλοξενεί οροφογραφίες που αποτελούν καθαρούς μάρτυρες
της ζωγραφικής της εποχής. Μιλάμε, λοιπόν, για πλούσιες σε χρώματα και σχέδια
οροφογραφίες, στα περισσότερα δωμάτια, με περίτεχνα σχήματα (μαιάνδρους,
ρόδακες, πλοχμούς, ανθέμια) αλλά και πιο απλά, όπως λιτές επάλληλες γραμμές και
χρωματιστά πλαίσια. Ωστόσο στα περισσότερα δωμάτια διαπιστώνονται φθορές που
φαίνεται να οφείλονται στην επίδραση τη υγρασίας, αλλά και από τις χρωματικές
επεμβάσεις στις τοιχογραφίες. Η υγρασία προέρχεται στις περισσότερες περιπτώσεις,
από τις φθορές της στέγης, από όπου εισέρχονται , από ότι φαίνεται για αρκετό
διάστημα τώρα, και από φθορές στο σύστημα υδρορροών. Επίσης επιβαρυντικό είναι,
και το γεγονός ότι τα περισσότερα παράθυρα είναι σπασμένα, επηρεάζοντας με τον
ίδιο τρόπο τις ζωγραφικές επιφάνειες. Οι περισσότεροι τοίχοι είναι καλυμμένοι από ταπετσαρίες, πλακάτα επίθετα χρώματα και απομιμήσεις μαρμάρου. Μέσω της
μελέτης αυτής προτείνεται να επισκευαστούν τα σημεία της στέγης που έχουν
υποστεί φθορές, αλλά και οποιαδήποτε άλλη πιθανή είσοδος υγρασίας. Σημαντικό
είναι να αποκαλυφθούν οι αυθεντικές τοιχογραφίες, να καθαριστούν οι οροφογραφίες
και να πληρωθούν τα κενά που έχουν δημιουργηθεί από τις αποκολλήσεις, και
πτώσεις, του υποστρώματος και της ζωγραφικής επιφάνειας. Επιβάλλεται επίσης να
γίνει αισθητική αποκατάσταση της ζωγραφικής επιφάνειας. Τέλος καλό θα ήταν να
επιλεχθεί ένα ακίνδυνο σύστημα φωτισμού που εδώ προτείνεται να εφαρμόζει
περιμετρικά επάνω από το τραχήλωμα των τοίχων.
As an artistic movement, neoclassicism, arises for the first time on 17th century in
Italy, and strengthen through Europe substantially on 18th century. Under the
alterations that took place in art and architecture, Greece subsumes by slow and
resolutely steps. This bourn, finds expression on many places in Greece, and one of
those places was Ermupolis in Siros. A while before 1800, begun to come dimly into
sight the first signs, expression of classicism. But substantially the neoclassicism
building pattern, a while after the liberating battle on 1821. Classicism in Greece finds
expression through two ways. In Siros , and particularly in Ermupolis by this time
became a shelter for many refugees, Greeks and foreigners. The new habitants,
managed to create a wealthy society, where blazed culture. In this spirit of cultural
development, were build many neoclassicism mansions. One of those is Prassakakis
residence, which comprise a great example of the neoclassicism development. It is
about a one-storeyed building with a small courtyard in the back space. In the interior
is well token the signs of a long time of abandonment, but every room have to show,
unexceptionably, samples, of notably neoclassicism paintings. The building, guest’s
roof-paintings which comprises clear deponents of paintings that smelts at this period.
We dealing here, with fatly colors ad designs, luxuriant figures (meander, rosettes,
tresses, anthem ions etc.) and more simple signs such as lean successive lines and
colorful bounds. However, in most of the rooms, we discover attritions that seems to
ought on moisture, and also, on the chromatic interference on murals. Moisture
comes, most of the times, from the roof damages where rain-water gets into the
building. Moisture comes also, from the damages on windows and the gutters system.
Most of the wall paintings are covered with tapestries, adjective colors and imitation
of drawing like marble. Through this study proposed to repair all damages of the roof
and every other damaged spot in the building that could be an entrance for damp. It is
important for the wall painting, to be unveiled, for the ceiling paintings to be cleaned
and infuse the losses of the substrate. Last but not least, it is essential to do aesthetics
rehabilitation of the paintings.