Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την μελέτη και συντήρηση των σχεδίων εργασίας – ανθιβόλων των μεταβυζαντινών ζωγράφων.
Αρχικά πραγματοποιείται μια ιστορική αναδρομή που αφορά στα ανθίβολα. Πιο συγκεκριμένα γίνεται αναφορά στην εμφάνιση των ανθιβόλων στον ελλαδικό χώρο, στους τύπους και τις τεχνικές κατασκευής τους, καθώς και στους παράγοντες και τη μορφολογία φθοράς. Επίσης παρατίθενται τα σημαντικότερα κέντρα φύλαξης συλλογών ανθιβόλων στον ελλαδικό χώρο.
Ακολουθεί εκτενής αναφορά στην κατάσταση διατήρησης και την αναγκαιότητα συντήρησης των ανθιβόλων της συλλογής του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Αθηνών.
Στη συνέχεια μελετώνται δύο αντιπροσωπευτικά ανθίβολα της συλλογής του μουσείου, όσον αφορά στα είδη και την έκταση φθοράς. Δίνονται πληροφορίες σχετικές με την ταυτότητα και τα υλικά κατασκευής τους και παράλληλα γίνεται προσπάθεια σχετικής χρονολόγησης.
Ακολουθεί περιγραφή εργαστηριακών αναλύσεων που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια της μελέτης της τεχνικής κατασκευής των δύο ανθιβόλων.
Στη συνέχεια γίνεται μια προσπάθεια για την εύρεση κατάλληλων μεθόδων συντήρησης των ανθιβόλων αυτών μέσω διαφορετικών εργασιών συντήρησης .
Τέλος παρατίθενται τα συμπεράσματα των πειραμάτων και προτάσεις για την μετέπειτα φύλαξη των αντικειμένων.
The present project is on the study and conservation of the working drawings or anthivola of post-byzantine painters.
It begins with an historical overview on anthivola, the first time they came up in Greece, their different types and various proceedings of construction as well as the factors and genre of decay. We also indicate the most important centers of keeping collections in the field in all over Greece.
It follows a detailed account as far as the anthivola collection of the Museum of Byzantine culture is concerned, on their condition of conservation and the need of being conservated.
Afterwards, we study two of the most representative anthivola of the collection mentioned above in order to assess the nature and the extent of decay. We provide information about their identity and material stucture of the work. At the same time we make a try to classify them chronologically.
Further to this, we cite a thorough description of laboratory analysis carried out within the framework of the study on the constuction techniques of these two anthivola.
Afterwards, we attempt to find the proper methods of conservation of these two subjects using different techniques.
At last, we cite the conclusions derived from the experiments and our proposals on the further conservation of these items.