Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθεί η δυνατότητα εφαρμογής της μαζικής εξατομίκευσης στις υπηρεσίες της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης στο χώρο της Υγείας. Για τις ανάγκες της έρευνας, δημιουργήθηκε κατάλληλο ερωτηματολόγιο για τον σαφή καθορισμό των μαθησιακών στυλ καθώς και σημαντικών υποστηρικτικών παραγόντων ποιότητας σε ένα περιβάλλον ηλεκτρονικής εκμάθησης. Υιοθετήθηκε το θεωρητικό μοντέλο για μαθησιακά στυλ των Felder & Soloman. Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από τρία μέρη ως ακολούθως:
Μέρος 1ο : Προσωπικές ερωτήσεις
Μέρος 2ο : Μαθησιακά στυλ εκπαιδευομένων
Μέρος 3ο : Η συμβολή της ηλεκτρονικής εκμάθησης σε παράγοντες μάθησης
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα είναι 150 μεταπτυχιακοί φοιτητές σε ένα από τα τρία τμήματα της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας οι οποίοι συμμετείχαν προαιρετικά. Το 33,3% του δείγματος ήταν άνδρες, ενώ το 66,7% ήταν γυναίκες. Το 92,7% των ερωτηθέντων εμφάνισαν προτίμηση στο αισθητηριακό μαθησιακό στυλ. Δεν υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στο φύλο και τα μαθησιακά στυλ. Η πλειοψηφία των υποστηρικτικών παραγόντων ποιότητας σε ένα περιβάλλον ηλεκτρονικής εκμάθησης (οι 30 από τους 41 υπό διερεύνηση παράγοντες) βρίσκονται υψηλά στις προτιμήσεις του δείγματος (55%-92,7%). Συγκρίνοντας τα αποτελέσματα της έρευνάς μας με αυτά της έρευνας του Alty J.L. και των συνεργατών του το 2006, οι οποίοι χρησιμοποίησαν στην έρευνά τους το ίδιο θεωρητικό μοντέλο για μαθησιακά στυλ με την δική μας έρευνα, διαπιστώσαμε ότι και οι δύο έρευνες ανέδειξαν στην πλειοψηφία τους το οπτικό μαθησιακό στυλ, ενώ παρουσίασαν διαφορές στα άλλα, υπό μελέτη μαθησιακά στυλ. Από την ανάλυση των ερωτηματολογίων που συμπληρώθηκαν διαπιστώθηκε ότι το κυρίαρχο μαθησιακό στυλ στο δείγμα μας είναι οι αισθητηριακοί οι οποίοι στην πλειοψηφία τους εκφράζουν θετική προτίμηση για την πλειοψηφία των υπό μελέτη παραγόντων που υποστηρίζουν ένα περιβάλλον ηλεκτρονικής εκπαίδευσης. Ωστόσο όμως, οι διαφορές που παρουσίασαν στις προτιμήσεις τους ως προς τους υποστηρικτικούς παράγοντες ποιότητας στο περιβάλλον της ηλεκτρονικής εκμάθησης και τα άλλα μαθησιακά στυλ που ανέδειξε η έρευνά μας, μας οδηγούν στο συμπέρασμα, ότι είναι δυνατή η μαζική εξατομίκευση στις υπηρεσίες της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης. Πρέπει όμως, να ληφθούν υπόψη στον όποιο σχεδιασμό ενός περιβάλλοντος e-learning τα μαθησιακά στυλ και οι προτιμήσεις των συμμετασχόντων για μία αποτελεσματική εκπαίδευση, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες όχι μόνο ξεχωριστά του ατόμου αλλά και των ατόμων με τα ίδια μαθησιακά χαρακτηριστικά.
The purpose of the present work is, the research of the potential of mass customization in e- learning services, in the sector of Health. For the needs of this research, was created suitable questionnaire on the explicit determination of learning styles as well as important supporting factors of quality in the environment of e- learning. The questionnaire is constituted by three parts in the following way:
Part 1ο : Personal Questions
Part 2ο : Learning styles of students
Part 3ο : The contribution of e- learning in factors of learning
The participants of the research are 150 postgraduate students in one of the three departments of National School of Public Health that participated optionally. The 33,3% of our sample was men, while the 66,7% of it was women. The 92,7% of the participants appears to prefer the sensing learning style. There is no correlation between learning styles and gender. The majority of the supporting factors of quality in the environment of e-learning (the 30 of 41 under research factors), has high preference between the participants in our research (55%-92,7%).
Comparing the results of our research with those of research of Alty J.L and his collaborators in 2006, in which they used the same theoretical model for learning styles with our own research, we realised that both researches elected in their majority the optical learning style, while presented differences in the other, under study, learning styles. By the analysis of questionnaires that was filled in, was realised that the dominant learning style in our sample is ‘’the sensings’’ that in their majority express positive preference for the majority of the under study factors that supports an e-learning environment. However, the differences that presented in their preferences as for the supporting factors of quality in the environment of e-learning and the other learning styles that was realized by our research (as already were presented analytic in the chapter 3 of the present work), lead us to the conclusion that the mass customisation in the services of e- learning, is possible. It should however, be taken into account in any planning of an e-learning environment, the learning styles and the preferences of the participants for an effective education, that will correspond in the needs of not only individual itself but also individuals with the same learning characteristics.