ΣΚΟΠΟΣ: Τα τροχαία οδικά ατυχήματα αποτελούν παγκόσμια ένα κοινωνικό φαινόμενο και στη χώρα μας απασχολούν την κοινή γνώμη και τους ειδικούς, καθώς οι διαστάσεις του προβλήματος είναι τεράστιες. Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στην καταγραφή το)ν στοιχείων των τροχαίων ατυχημάτων, στην κωδικοποίησή τους και στην διερεύνηση της συμβολής τω επαγγελματιών οδηγών σε αυτά.
ΥΛΙΚΟ - ΜΕΘΟΔΟΣ: Τα στοιχεία προήλθαν από την Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Φθ/δας και διασταυρώθηκαν από το Νομ. Γεν. Νοσοκομείο Λαμίας και την Πυροσβεστική υπηρεσία και αφορούν την περίοδο 2004-2006 και για το 119° - 253° χλμ. της Ε.Ο. Αθηνών -Λαμίας.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Ο Νομός Φθιώτιδας κατείχε έως το 2004 πανελλαδικά την πρώτη θέση σε τροχαία ατυχήματα. Στην υπό εξέταση περίοδο συνολικά 136 τροχαία ατυχήματα, εκ των οποίων το 62,5% προκλήθηκαν από μη επαγγελματίες οδηγούς και στο 37,5% υπήρξε εμπλοκή επαγγελματικών οχημάτων. Οι νεκροί, οι βαριά και οι ελαφρά τραυματίες για την 3ετία 2004-2006 ανήλθαν σε 84, 44 και 211 άτομα αντίστοιχα. Στατιστικά σημαντικά στοιχεία αφορούσαν στον δείκτη των βαριά τραυματιών / ατύχημα και των ελαφρά τραυματιών / ατύχημα σε σχέση με την εποχή και την ημερήσια κατανομή, καθώς επίσης και στον δείκτη των νεκρο^ν /ατύχημα σε σχέση με την ωριαία κατανομή. Στατιστικά σημαντική διαφορά εμφανίζεται στους επαγγελματίες οδηγούς σε σχέση με τον δείκτη των ελαφρά τραυματισμένων (Ρ=0,0017). Αντίθετα δεν παρουσιάζονται στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα στο δείκτη των περιστατικών με θανατηφόρο κατάληξη σε σχέση με την εποχή και την ημέρα της εβδομάδας. Η εμπλοκή των επαγγελματιών οδηγών δεν φαίνεται να σχετίζεται με τροχαία ατυχήματα με νεκρούς ή και σοβαρά τραυματίες (Ρ=0,309). Βεβαίως ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα δεδομένα ότι τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα συνέβησαν τον μήνα Αύγουστο και Σεπτέμβριο, κύρια την Κυριακή, Σάββατο (ημέρα με τους περισσότερους νεκρούς) και Δευτέρα ( ημέρα με τους περισσότερους σοβαρά και ελαφρά τραυματίες ). Οσον αφορά την χιλιομετρική κατανομή τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα έγιναν στην καρδιά του Πετάλου του Μαλιακού, δηλαδή από τον Αγιο Kojv/vo ( 170° χλμ.) μέχρι την Λαμία ( 210° χλμ ). Οι συχνότερες κακώσεις που διαγνώστηκαν αφορούν για τους μεν βαριά τραυματίες ρήξη εσωτερικών οργάνων, για τους δε ελαφρά τραυματισμένους κρανιοεγκεφαλικές και θωρακικές κακώσεις.