Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των γυναικών στους νομούς Αρκαδίας και Λακωνίας με συγκεκριμένη μεθοδολογία αγωγής υγείας, με απώτερο στόχο την κινητοποίησή τους προκειμένου να προβούν σε έλεγχο κάνοντας τις απαραίτητες εξετάσεις (test-pap), για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.
Στη μελέτη αναγκών και στην παρέμβαση συμμετείχαν 300 γυναίκες από τους νομούς Αρκαδίας και Λακωνίας.
Η μέθοδος εκτίμησης αναγκών που χρησιμοποιήθηκε ακολουθεί το γνωστικό μοντέλο και συγκεκριμένα το μοντέλο πεποιθήσεων για την υγεία (Health Belief Model ΗΒΜ). Ως μέθοδος αγωγής υγείας χρησιμοποιήθηκε η παραδοσιακή και συγκεκριμένα οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η διάλεξη που πραγματοποιήθηκε σε συλλόγους γυναικών στους παραπάνω νομούς, με τη βοήθεια προγράμματος παρουσιάσεων ηλεκτρονικού υπολογιστή και η διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Για την αξιολόγηση του άμεσου αποτελέσματος της παρέμβασης (αλλαγή στις γνώσεις, πεποιθήσεις και στάσεις), χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο, πριν από την έναρξη της διάλεξης καθώς και αμέσως μετά. Η αξιολόγηση του ίδιου αποτελέσματος έγινε μετά από έξι μήνες, με τη χρήση του ίδιου ερωτηματολογίου, στο οποίο προστέθηκε μια ενότητα για τη διερεύνηση της αλλαγής συμπεριφοράς.Από την επεξεργασία των δεδομένων προέκυψε ότι το δείγμα αποτελείται από γυναίκες που ανήκουν κυρίως στις ηλικιακές ομάδες των 25-30 ετών και 45-60 ετών. Αξιολογώντας το άμεσο αποτέλεσμα της παρέμβασης παρατηρήθηκε σημαντική αλλαγή στις γνώσεις, πεποιθήσεις και στάσεις των γυναικών απέναντι στον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας και τις μεθόδους έγκαιρης διάγνωσής του. Έξι μήνες αργότερα, η αξιολόγηση του ίδιου αποτελέσματος έδειξε ότι το 80,10% των γυναικών έκαναν το test-pap και από αυτές το 50,90% έκανε την εξέταση πριν 5-6 μήνες. Από τις γυναίκες που δεν έκαναν το test-pap, το 93% δηλώνει ότι ντρεπόταν, το 7% δηλώνει ότι το αμέλησε, ενώ πολύ μικρά είναι τα ποσοστά εκείνων που απαντούν πως φοβήθηκαν, πίστευαν ότι δεν χρειάζεται ή επικαλέστηκαν οικονομικούς λόγους.
The purpose of the current research is the information and sensitization of women in the prefectures of Arcadia and Laconia through a specific methodology of health instruction towards the ultimate goal of motivating them to take the necessary precautions (Test Pap) in order to detect cervical cancer as early as possible.
As far as this research is concerned, 300 hundred women from the prefectures of Arcadia and Laconia were taken into consideration.
The method being used is in accordance to the cognitive model and, in specific, the Health Belief Model (HBM). The tools put in use were the lectures held in women’s clubs in the above mentioned prefectures where a program of presentations via the computer and the distribution of informative leaflets on behalf of the Ministry of Health and Social Solidarity took place. In order to evaluate the immediate results of the intervention (change in knowledge, convictions and attitudes), a questionnaire was put into practice before and after each lecture. The assessment of the final outcome occurred after a period of six months by making use of the identical questionnaire, in which a section concerning the study of behavior change was added.
After processing the data, it turned out that the sample group mainly consisted of women at the age groups of 25-30 years old and 45-60 years old. By assessing the immediate resultof the intervention, a significant change in the knowledge, convictions and attitudes of these women regarding cervical cancer and the methods of its early diagnosis was observed. Six months later, the assessment of the final outcome proved that 80,10% of the women took the Test Pap and, in addition, 50,90% of these women had taken the test 5-6 months sooner. 93% of the women who did not take the Test Pap responded that they were ashamed of the procedure, 7% of them responded that they neglected it while the percentage of the women who answered that they were afraid of the examination or thought that it was not necessary for them or could not afford it was quite small.