Οι αντιλήψεις σχετικά με την εξέλιξη των βιολογικών ειδών και του ρόλου που διαδραματίζει το περιβάλλον σ’ αυτή, οι οποίες διατυπώθηκαν στο έργο του Κάρολου Δαρβίνου «Η προέλευση των ειδών» που κυκλοφόρησε το 1859, επηρέασαν την παιδαγωγική σκέψη και τις ασκούμενες παιδαγωγικές πρακτικές της εποχής. Το παιδί αντιμετωπίζεται τώρα ως αυτόνομη ύπαρξη εντελώς διαφορετική από του ενήλικα με δικές του ανάγκες και ενδιαφέροντα, ενώ ο ρόλος του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικός για τη διανοητική εξέλιξή του. Οι απόψεις αυτές επηρέασαν με τη σειρά τους την οργάνωση και το σχεδίασμά του σχολικού χώρου, καθ’ όσον αυτός είναι υπεύθυνος για την ικανοποίηση μέσα στις εγκαταστάσεις του της οργάνωσης της εκπαιδευτικής εργασίας, των διδακτικών μεθόδων που ακολουθούνται και των παιδαγωγικών πρακτικών που επιλέγονται.