Περίληψη: Παρότι ο διεθνής τουρισμός παρουσιάζει αυξημένες ανάγκες σε εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό, η τουριστική εκπαίδευση φαίνεται αδύναμη να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις προσδοκίες του τομέα.
Η ανάπτυξη της τουριστικής εκπαίδευσης, ιδιαίτερα στο τριτοβάθμιο προπτυχιακό επίπεδο φαίνεται να παρεμποδίζεται από τις εννοιολογικές αδυναμίες του τουρισμού και της φιλοξενίας με μείζον επακόλουθο την έλλειψη ομοφωνίας ως προς το τι είναι και τι περιλαμβάνει ο τουρισμός και η τουριστική εκπαίδευση.
Η εννοιολογική οριοθέτηση του τουρισμού και της φιλοξενίας θεωρείται κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας για το σχεδίασμά και υλοποίηση ποιοτικών και κοινωνικά αποτελεσματικών προγραμμάτων σπουδών (QAA, 2000; Holloway, 1998; Tribe, 1997; Chen & Groves, 1999; Πρινιανάκη, 2006), ενώ σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις το ζήτημα αυτό θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για το μέλλον της Τριτοβάθμιας Προπτυχιακής Τουριστικής Εκπαίδευσης (Powers & Riegel, 1993; Harris, 1995; King, 1995).
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να αναδείξει το πρόβλημα και να προσφέρει ορισμένα θεωρητικά δεδομένα τα οποία ενδέχεται να συμβάλουν στην έναρξη μιας δημόσιας συζήτησης σχετικά την ανάγκη εννοιολογικής οριοθέτησης του τουρισμού και της φιλοξενίας στα πλαίσια της εκπαίδευσης.
Abstract: Although international tourism faces increased needs for well-educated and professional human resources, tourism education appears incompetent to satisfy the needs and expectations of the industry.
Within tourism education, the development of the tertiary undergraduate level in particular seems to be handicapped by the conceptual weaknesses of tourism and hospitality. An outstanding outcome is the lack of agreement as to what is and what comprises tourism and tourism education.
The development of conceptual frameworks for tourism and hospitality is recognised as a critical success factor for the design and delivery of appropriate and competitive programmes of study (QAA, 2000; Holloway, 1998; Tribe, 1997; Chen & Groves, 1999; Πρινιανάκη, 2006) while, according to related indications, this factor is considered to be a key issue for the future of Tertiary Undergraduate Tourism Education (Powers & Riegel, 1993; Harris, 1995; King, 1995).
The purpose of this paper is to set off this problem and to present certain underpinnings which may contribute to open a debate regarding the conceptual frameworks for tourism and hospitality education.