Περίληψη:Στο άρθρο αυτό, το οποίο βασίζεται σε δειγματοληπτική μη παρεμβατική ex-post έρευνα, ανιχνεύεται μέσα από εικοσιδύο μεταβλητές η κοινωνικοοικονομική προέλευση μιας κοινωνικής "κοορτής" (cohort) που εστιάζεται στους πρωτοετείς φοιτητές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά το ακαδημαϊκό έτσς 2002-03. Μέσα από την κοινωνικοοικονομική καταγωγή της υπό εξέταση "κοορτής" προσδιορίζονται οι ιδιαιτερότητες της επιλεκτικής λειτουργίας του εκπαιδευτικού μηχανισμού που ομαδοποιούνται σε τρεις άξονες. Ο πρώτος αναφέρεται στον τρόπο πρόσβασης της νεολαίας στην ανώτατη παιδεία, ο δεύτερος αφορά στον προσανατολισμό των πανεπιστημιακών σπουδών και ο τρίτος επικεντρώνεται στον τρόπο χρηματοδότησής τους. Στην έρευνα γίνεται προσπάθεια να επισημανθούν οι παράγοντες που προ-καλούν στρεβλώσεις στη σύζευξη της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής πυραμίδας. Προκειμένου δε να αποφευχθεί ο κίνδυνος αναγωγής ενός πολυδιάστατου θέματος σε επίπεδη ανάγνωση ορισμένων δια-κριτών σχέσεων, προτείνονται μέτρα και τίθενται ερωτήματα-νύξεις για να διερευνηθούν συστηματικά και διεπιστημονικά ορισμένα παθογόνα θέματα της εκπαιδευτικής και κοινωνικής δυναμικής.
Abstract:
The educational system of a nation is closely bound up with contemporary social, political and economic conditions. In attempting to appreciate and evaluate the education system, it is necessary to know something about the socio-economic trends and conditions which have determine its evolution. In this article, through an ex-post sampling research we pursue to reveal the socio-economic status and background of students in institutions of higher education. Determining the above cohort characteristics, we explore some contradictory aspects of our educational system. These are grouped into three clusters. The first one is referred to accessibility rate in Institution of Higher Education, the second one concerns the traditions and generic orientations of the academic studies and third one is focused on the public expenses for the education as percentage of G.N.P.
In this research, an attempt is also made to determine the factors (drives) that distort the correlation between the education and labor market pyramid. In addition, we try to avoid any deduction logic which transform the treatment of a multidimensional subject to a generic discussion in order to investigate systematically and interdisciplinary some specific 'pathogenic" themes of our education system.