Όπως είναι γνωστό, προορισμός των μουσείων ως ιδρυμάτων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, είναι να αποκτήσουν, να συντηρήσουν και να ερευνήσουν τεκμήρια της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, με σκοπό να τα επικοινωνήσουν και στο ευρύ κοινό. Ένας τρόπος επικοινωνίας είναι οι μουσειακές εκθέσεις. Οι εκθέσεις έχουν ως στόχο να ψυχαγωγήσουν τον επισκέπτη, παρέχοντας πληροφορίες και γνώσεις οι οποίες, σε συνδυασμό με τα ποικίλα υποστηρικτικά μέσα, θα προσφέρουν μια απολαυστική επίσκεψη σε κάθε είδους επισκέπτη, καθώς το κάθε έκθεμα κρύβει μία μοναδική ιστορία. Μία μορφή υποστηρικτικού μέσου είναι τα μουσειακά κείμενα που βρίσκονται συνήθως κοντά σε κάθε μουσειακό αντικείμενο (κείμενα υπομνηματισμού) αλλά και διάσπαρτα σε μια έκθεση, υπό μορφή κειμένων ενοτήτων, τίτλων κ.ά Το κείμενο παραμένει το κύριο μέσο επικοινωνίας και διασύνδεσης του εκθέματος με το ευρύ κοινό, τους επισκέπτες και τους φίλους του μουσείου. Ωστόσο έρευνες έχουν καταδείξει πολλές από τις αδυναμίες που παρουσιάζουν τα μουσειακά κείμενα, με αποτέλεσμα να μην διαβάζονται από τους επισκέπτες (Borun & Adams, 1992 / Mc Manus 1989). Σκοπός της παρούσας πτυχιακής είναι να αξιολογηθεί ο ρόλος των κειμένων στις μουσειακές εκθέσεις και η συμβολή τους, ως αναπόσπαστο κομμάτι των εκθέσεων, στην επικοινωνία των εκθεμάτων με το κοινό. Βασικός στόχος της πτυχιακής είναι να μελετηθούν και να αξιολογηθούν οι προδιαγραφές των κειμένων προκειμένου να καταρτιστούν προτάσεις για τυχόν βελτιώσεις σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και τις καλές πρακτικές διακεκριμένων μουσείων του κόσμου. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιείται καταγραφή και συγκριτική μελέτη των κειμένων σε μόνιμες εκθέσεις Ναυτικών μουσείων της Αθήνας και του Πειραιά.
As is well known, the purpose of museums as non-profit institutions is to acquire, preserve and research evidence of the world's cultural heritage in order to communicate them to the general public as well. One way of communicating is museum exhibitions. The exhibitions aim to entertain the visitor by providing information and knowledge which, combined with the various supportive tools, will offer a delightful visit to every visitor, as each exhibit hides a unique story. A form of supportive medium is the museum texts usually found near each museum object (memorial texts) but also scattered in an exhibition, in the form of text units, titles, etc. The text remains the main means of communication and interconnection of the exhibit with the wide visitors and friends of the museum. However, surveys have highlighted many of the weaknesses of museum texts, so they are not read by visitors (Borun & Adams, 1992 / Mc Manus 1989). The purpose of this dissertation is to evaluate the role of the texts in museum exhibitions and their contribution, as an integral part of the exhibitions, to the communication of exhibits with the public. The main aim of the dissertation is to study and evaluate the specifications of the texts in order to draw up proposals for possible improvements according to the international standards and good practices of distinguished museums in the world. In this context, a comparative study of the texts is carried out at permanent exhibitions of the Athens and Piraeus Maritime Museums.