Η παρούσα πτυχιακή εργασία έχει σκοπό να διερευνήσει τη συμβολή των παιδικών βιβλιοθηκών στην προώθηση της φιλαναγνωσίας. Ιδιαίτερα στοχεύει στην εξέταση της συμβολής των παιδικών βιβλιοθηκών στην προώθηση της φιλαναγνωσίας.
Σημαντικό ρόλο στην προώθηση της φιλαναγνωσίας έχει η παιδική βιβλιοθήκη. Όπως ορίζεται από το OCLF, παιδική βιβλιοθήκη, νοείται ως το “μέρος στο οποίο υπάρχουν βιβλία, και αφοσιωμένο και ενθουσιώδες προσωπικό για να βοηθήσει να αναπτύξουν τα παιδιά τις αναγνωστικές ικανότητές τους”. Ο όρος «φιλαναγνωσία» ορίζεται ως “η θετικά προσδιορισμένη στάση του αναγνώστη με τα βιβλία ως το κατεξοχήν είδος και έκφραση της γραπτής ύλης που εμπεριέχει ταυτόχρονα τις εξειδικευμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν στην διαμόρφωση αυτής της σχέσης μέσα από την ανάπτυξη αναγκαίων γνωστικών δεξιοτήτων και αισθητικών κριτηρίων”.
Στο εξωτερικό, είναι αρκετά τα παραδείγματα των παιδικών τμημάτων ή αυτόνομων παιδικών βιβλιοθηκών που διοργανώνουν φιλαναγνωστικά προγράμματα. Στον ελλαδικό χώρο, οι πρώτες παιδικές βιβλιοθήκες συγκροτήθηκαν περί τα μέσα του 1970, σε πολλά σημεία της Ελλάδος.
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία υιοθετούνται δύο μέθοδοι: η Βιβλιογραφική Επισκόπηση για την καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης στη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία, αλλά και στον εντοπισμό των προγραμμάτων που υλοποιούνται αναφορικά με την προώθηση της φιλαναγνωσίας στις παιδικές βιβλιοθήκες και το Ερωτηματολόγιο για τη διερεύνηση των απόψεων των βιβλιοθηκονόμων των παιδικών βιβλιοθηκών που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα.
Η έρευνα αποσκοπεί στην ανάδειξη των παιδικών βιβλιοθηκών που αποτελούν την πιο σημαντική βάση για το μέλλον της πληροφόρησης και της ανάπτυξης της κοινωνίας, καθώς και στη σπουδαιότητα της φιλαναγνωσίας στη διανοητική ανάπτυξη του παιδιού και στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του.
The current project aims to investigate the contribution of children's libraries in highlighting and promoting filanagnosia.
Children's libraries have an important role in promoting filanagnosia. As defined by OCLF (2010), a children's library is understood as the "place where books and dedicated and enthusiastic staff help children develop their reading skills". The term "filanagnosia" akin to the French term 'aimer lire' means love for reading and in the same notion it is attributed to the Greek language. Moreover, the love of reading refers to "the positively identified relation between the reader and his books as the sole means of written expression which simultaneously involves specialized training activities aimed at shaping this relationship by developing the necessary cognitive skills and aesthetic criteria".
Internationally, there are enough examples of children's departments or autonomous children's libraries which organize filanagnosia programs. In Greece, the first children's libraries were established in the mid 70s, in many parts of Greece.
The current research adopts two methods: a) a literature review aimed not only to record the current situation in the international and Greek literature, but also to identify the programs implemented with respect to the promotion of filanagnosia in children's libraries and b) the questionnaire aimed to explore the views and opinions of librarians working in children's libraries which operate throughout Greece.
This research emphasizes on the importance of children's libraries and contributes to their promotion. They are outmost significance for the future of information and the development of society by establishing filanagnosia and therefore developing the skills and mentality of children.