Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται μία εφαρμογή GIS για τη μελέτη των παράκτιων και ανοικτϊμ- θάλασσας αναβλύσεων. Τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη της εφαρμογής περιλαμβάνουν δορυφορικές εικόνες επιφανειακής θαλάσσιας θερμοκρασίας, δορυφορικά δεδομένα και μετρήσεις έντασης και διεύθυνσης ανέμου καθώς επίσης και τοπογραφία βυθού (βαθυμετρία). Με συνδυαστική ανάλυση των παραπάνω δεδομένων επιτυγχάνεται η αναγνώριση της ανάβλυσης. η καταμέτρηση της επιφανειακής θαλάσσιας θερμοκρασίας εντός και εκτός της ανάβλυσης, η διάρκεια της, το κέντρο της και η καταγραφή της κίνησης του κέντρου κατά τη διάρκεια ανάπτυξης τιμ ανάβλυσης. Πίνακες ανάβλυσης παρουσιάζονται για δύο Ελληνικές θαλάσσιες περιοχές. Η εφαρμογή λειτουργεί σε τρία στάδια: θαλάσσιες περιοχές με κρύα επιφανειακά νερά αναγνο)ριξονται από τις δορυφορικές εικόνες, γίνεται επιβεβαίωση με ανεμολογικά και τοπογραφικά δεδομένα σύμφωνα με τη θεωρία της ανάβλυσης και τέλος γίνεται η καταμέτρηση.
A GIS development for the study of coastal and open-sea upwellings is presented in this paper. Remotely-sensed sea surface temperature (SST), wind data (WD, remotely-sensed and measured), and bathymetric contours are used to identify upwellings, measure mean SST inside and outside the upwelling patches, calculate upwelling area, duration, gravity center, and track gravity center movement of subsequent events. This GIS development is called Upwelling Identification and Measurement System (UPWELL) and features a complete user-interface. UPWELL is applied in two different upwelling sea areas of Greece, one with coastal upwellings (North Aegean Sea) and another with open-sea upwellings (West Cretan Sea). Upwelling indices for these areas are presented from 1993-95 (North Aegean Sea) and 1993-97 (West Cretan Sea) in a weekly resolution. The GIS-based UPWELL system works in three stages: The upwelling patches are identified from an SST image, thev are verified by wind data according to upwelling theory, and finally, they are measured and tracked into upwelling index reports. The use of GIS in this study proved ideal because GIS integrated multi¬year SST and WD data in a set of interfaced routines.