Service quality is a particularly important factor for companies since it is strongly connected with customer satisfaction, and strongly influences competitive advantage. Therefore, the measurement of quality and customer satisfaction are important factors in the success of a company. In recent decades companies have begun to understand the importance of quality and customer satisfaction, and consider their measurement as the most reliable system of feedback since, in this way they derive all the information necessary for the assessment of their performance. For this reason, companies are increasingly orientating themselves in this direction. In this article, there is an analysis of more than twenty models of service quality, which have at some time been suggested by researchers, and in their most essential elements, cover a spectrum from conventional services to internet services, including organizational and behavioural aspects. The main goal is the assessment of these service models, offering a practical aid to prospective researchers and professionals. In this way, there is a basis on which to expand knowledge and use in everyday practice. In conclusion, research is conducted using the Servqual model, showing how this model functions in analyzing service quality.
Η ποιότητα των υπηρεσιών έχει ιδιαίτερη σημασία για τις επιχειρήσεις καθώς συνδέεται άρρηκτα με την ικανοποίηση του πελάτη. Πρόκειται για ένα σημαντικό παράγοντα από τον οποίο προκύτυτει βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Επομένως η μέτρηση της ποιότητας και της ικανοποίησης των πελατών αποτελούν βασικούς παράγοντες που καθορίζουν την επιτυχή πορεία μίας επιχείρησης. Τις τελευταίες δεκαετίες οι επιχειρήσεις έχοντας κατανοήσει τη σπουδαιότητα της ποιότητας και της ικανοποίησης των πελατών, θεωρούν τη μέτρησή τους ως το πλέον αξιόπιστο σύστημα ανάδρασης καθώς με τον τρόπο αυτό αντλούν όλη την απαραίτητη πληροφόρηση που έχουν ανάγκη για την αξιολόγηση της απόδοσης και της λειτουργίας τους. Για το λόγο αυτό κινούνται όλο και περισσότερο προς την κατεύθυνση αυτή.
Στο άρθρο αυτό γίνεται μια κριτική αναφορά σε περισσότερα από είκοσι μοντέλα ποιότητας υπηρεσιών που κατά καιρούς έχουν προταθεί από ερευνητές και στα βασικότερα στοιχεία αυτών, καλύπτοντας ένα φάσμα μεταξύ συμβατικών εξατομικευμένων υττηρεσιών και υπηρεσιών διαδικτύου, ενώ συμπεριλαμβάνονται τόσο οργανωσιακές όσο και συμπεριφορικές behavioural πτυχές. Ο κύριος στόχος του είναι να αξιολογηθούν αυστηρά αυτά τα μοντέλα υπηρεσιών προσφέροντας έτσι μια πρακτική βοήθεια στους μελλοντικούς ερευνητές και επαγγελματίες αυτής της κατεύθυνσης, αφού έτσι τους δίνεται μια βάση πάνω στην οποία θα μπορούν να στηριχτούν είτε για να επεκτείνουν την γνώση είτε για να την χρησιμοποιήσουν στην καθημερινή πρακτική, αντίστοιχα. Τέλος πραγματοποιείται μία ερευνητική εφαρμογή του μοντέλου, Servqual δείχνοντας με τον τρόπο αυτό τη λειτουργία του για την μέτρηση και ανάλυση της ποιότητας υπηρεσιών.