Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ραγδαία αύξηση του πληθυσμού με χρόνια
νεφρική νόσο (ΧΝΝ). Η επιστημονική κοινότητα ανησυχεί ότι η νόσος παίρνει διαστάσεις
επιδημίας, με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) να υπολογίζει ότι το ποσοστό
των ανθρώπων που χρειάζονται αιμοκάθαρση αυξάνεται ετησίως κατά 7%. Σκοπός:
Η ανάπτυξη και η μέτρηση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας ερωτηματολογίου
ικανοποίησης ασθενών με ΧΝΝ που υποβάλλονται σε θεραπεία υποκατάστασης της
νεφρικής τους λειτουργίας με τη μέθοδο της αιμοκάθαρσης. Υλικό και Μέθοδος: Το
ερωτηματολόγιο βασίστηκε στο Dialysis Patient Satisfaction Questionnaire (SDIALOR),
αποτελούνταν από επτά ενότητες και περιλάμβανε ανοικτές ερωτήσεις και ερωτήσεις
τύπου κλίμακας Likert. Η πιλοτική μελέτη διεξήχθη στη Μονάδα Τεχνητού Νεφρού
(ΜΤΝ) του Γενικού Νοσοκομείου Σπάρτης. Αποτελέσματα: Η πλειοψηφία των ασθενών
ήταν άνω του μετρίου ικανοποιημένοι από όλες τις παραμέτρους που συνιστούν τη
θεραπεία τους. Αξιοσημείωτο όμως είναι το γεγονός ότι ένα σχετικά μεγάλο ποσοστό
ασθενών δήλωσε καθόλου ικανοποιημένο από την ψυχολογική υποστήριξη που παρέχεται από όλους τους επαγγελματίες υγείας (16,7%), την ιατρική φροντίδα (15,8%), τη
συχνότητα των ιατρικών επισκέψεων (15,8%) και το αίσθημα ασφάλειας που νιώθουν
κατά τη διάρκεια της θεραπευτικής διαδικασίας (15,8%). Η αξιοπιστία του ερωτηματολογίου ελέγχθηκε μέσω του συντελεστή α του Cronbach, ενώ η εγκυρότητά του
μέσω του υπολογισμού του συντελεστή συσχέτισης και της παραγοντικής ανάλυσης.
Η στατιστική ανάλυση ανέδειξε ότι η αξιοπιστία του ερωτηματολογίου είναι μεγάλη,
καθώς όλες οι κλίμακες του ερωτηματολογίου έχουν υψηλή εσωτερική συνέπεια
(α ≥0,733). Η συγκλίνουσα εγκυρότητα του ερωτηματολογίου είναι αρκετά υψηλή (Spearman’s rho ≥0,522). Το ίδιο συμβαίνει και με τη δομική εγκυρότητά του.
Συμπεράσματα: Το νέο ερωτηματολόγιο είναι αξιόπιστο και έγκυρο. Η πλειοψηφία
των ασθενών ήταν αρκετά ικανοποιημένοι από τις παραμέτρους που συνιστούν τη
θεραπεία τους.
In recent years there has been a rapid increase in the population with chronic kidney disease (CKD). According to
the World Health Organization, the number of people requiring dialysis increases by 7% annually. Aim: To develop and examine
the psychometric properties of a new questionnaire for measuring the satisfaction of patients with CKD in Greece undergoing
renal replacement therapy by the haemodialysis method. Method: The Greek questionnaire is based on the Dialysis Patient
Satisfaction Questionnaire (SDIALOR). It consists of seven sections and includes both open-ended questions and Likert-type
items. The pilot study was conducted in the Dialysis Unit of the Sparta General Hospital. Results: The percentage of patients who
reported satisfaction with all the parameters that constitute their treatment was above average. A relatively high percentage of patients indicated complete dissatisfaction with the emotional support provided by all health professionals (16.7%) and with
the medical care professionals (16.7%), with the frequency of medical rounds (15.8%) and with the sense of security felt during
treatment (15.8%). The reliability of the questionnaire was tested via Cronbach’s α coefficient and its validity by calculating
the correlation coefficient and by factor analysis. The statistical analysis revealed that the reliability of the entire questionnaire
was high, and that its subscales had high internal consistency (α ≥0.733). The convergent validity of the questionnaire was
quite high (Spearman’s rho ≥0.522), as was the structural validity. Conclusions: The new Greek questionnaire for measuring
the satisfaction of patients on dialysis is reliable and valid. The majority of patients were satisfied with the parameters related
to their treatment, but less satisfied with the provision of emotional support.