Σκοπός: Η παρούσα έρευνα αποσκοπεί στη διερεύνηση της επαγγελματικής ικανοποίησης των νηπιαγωγών σε δημόσια νηπιαγωγεία, στον εντοπισμό εκείνων των παραγόντων οι οποίοι επηρεάζουν το βαθμό ικανοποίησης και στην σύνδεση της ικανοποίησης των εργαζομένων με τις επιπτώσεις στην υγεία τους.
Μεθοδολογία: Το επίπεδο επαγγελματικής ικανοποίησης αξιολογήθηκε σε 149 γυναίκες νηπιαγωγούς με ειδικά διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο που διανεμήθηκε κατά την περίοδο Δεκεμβρίου 2010 - Φεβρουαρίου 2011 σε νηπιαγωγεία του Δήμου της Αθήνας.
Αποτελέσματα: Όσον αφορά στο δημογραφικό προφίλ των συμμετεχόντων, το 70% αυτών ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα από 30 έως 49 ετών, το 70.5% είναι έγγαμες και το 62% έχουν παιδιά. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων (87,9%) δήλωσε ότι ο κύριος επαγγελματικός κίνδυνος προέρχεται εξαιτίας της ψυχικής φόρτισης. Επιπλέον, οι κυριότεροι επιβαρυντικοί παράγοντες είναι η έλλειψη προσωπικού (59%) και η πληθώρα των παιδιών (89,9%). Οι συσχετίσεις έδειξαν ότι όσο αυξάνει η ηλικία, οι παράγοντες «φόρτος/ ένταση εργασίας», «σωματική καταπόνηση» και «έκθεση σε μεταδιδόμενα νοσήματα» θεωρούνται σημαντικοί επαγγελματικοί κίνδυνοι (p<0.0001, p=0.04 και p=0.01, αντίστοιχα), ενώ όσο αυξάνεται η ηλικία (p<0.05) των συμμετεχόντων και τα έτη προϋπηρεσίας (p=0.014), οι παράγοντες «έλλειψη προσωπικού» και «ασχολίες πέραν των παιδαγωγικών καθηκόντων» θεωρούνται επιβαρυντικοί για την εργασία. Ο βαθμός επαγγελματικής ικανοποίησης φαίνεται να συσχετίζεται με την ηλικία αλλά και τα έτη προϋπηρεσίας ως προς τη δυνατότητα ικανοποίησης ιδεών και των ικανοτήτων τους, το αίσθημα εκπλήρωσης από την εργασία και την κοινωνική καταξίωση (όλες οι τιμές p<0.05), όπως επίσης και ως προς τις επιπτώσεις «το αίμα ανεβαίνει στο κεφάλι» και «πόνοι στις αρθρώσεις» (p<0.0001 και p=0.006, αντίστοιχα).
Συμπεράσματα: Η ψυχική φόρτιση, η έλλειψη προσωπικού και τα πολυπληθή τμήματα φαίνεται ότι συντελούν στην μείωση της εργασιακής ικανοποίησης Συνεπώς, προτείνεται η ενίσχυση των εκπαιδευτικών με βοηθούς και η αξιολόγηση του έργου τους από την ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα.
Aim: This paper’s aim is to track the total level of job satisfaction of nursery teachers who are working at public nursery schools, to spot the factors which redound to the level of satisfaction and to track the connection between job satisfaction and medical facts.
Method: A specially formed questionnaire regarding the level of job satisfaction was given to 149 female nursery teachers during December 2010 - February 2011 at nursery schools of Municipality of Athens.
Results: As far as the demographic profile of the participants is concerned, 70% of them are among 30 and 49 years old, 70,5% are married and 62% of them have children. The majority of the participants (87,9%) declares that the main occupational hazard is mental charge. The main aggravating factors are the lack of staff (59%) and the superabundance of children (89,9%). The correlations showed that as age increases, the factors "load/intensity of work”, "physical stress” and "exposure to transmitted diseases” are considered as significant professional hazards (p<0.0001, p=0.04 και p=0.01, respectively), while as age (p<0.05) and years of experience (p=0.014) increase, the factors "lack of staff” and "occupations beyond tutorial tasks” are considered as aggravating for the job. The level of job satisfaction seems to relate to age and years of experience as far as the opportunity of gratification of ideas and skills, the sentiment of fulfillment from the job and the social recognition (all rates p<0.05), as well as the effects "blood gets on the head” and "pain at the joints” (p<0.0001 και p=0.006, respectively).
Conclusions: The main factors reducing the job satisfaction levels are the mental charge, the lack of staff and the superabundance of children. Consequently, the recreation of classes with groups of limited number of children, the reinforcement of the nursery teachers with assistants, as well as the evaluation of the teachers’ work from their own colleagues are suggested.