Η παρούσα πτυχιακή εργασία, αποτελεί μια προσπάθεια να συνδυάσουμε τη θεωρία
της μελέτης ευστάθειας πλοίου μετά από βλάβη, τις σύγχρονες απαιτήσεις των
ισχυόντων κανονισμών και τη χρήση σύγχρονου λογισμικού για τη παροχή
υπηρεσιών σε περιστατικά εκτάκτου ανάγκης. Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας
μελετήθηκε η διαδικασία που ακολουθείται σήμερα παγκοσμίως από εταιρείες και
νηογνώμονες που παρέχουν υπηρεσίες άμεσης ανταπόκρισης σε τέτοια περιστατικά.
Το τελικό αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας είναι η όσο το δυνατόν ολοκληρωμένη
περιγραφή ενός Συστήματος Ανταπόκρισης σε Περιστατικά Εκτάκτου Ανάγκης
(Emergency Response System – ERS).
Στην εισαγωγή της εργασίας γίνεται μια ιστορική αναδρομή για το πώς προέκυψαν οι
σημερινοί κανονισμοί και απαιτήσεις, μέσα από την ανάλυση στατιστικών δεδομένων
που αφορούν ατυχήματα πλοίων στη θάλασσα, τις επιπτώσεις τους και την ανάγκη
ύπαρξης υπηρεσίας εκτάκτου ανάγκης για το κάθε πλοίο. Επίσης μέσα από την
στατιστική αυτή ανάλυση, γίνεται μια προσπάθεια να καταδειχτεί και στην πράξη η
ουσιαστική προσφορά τέτοιων υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης.
Στη συνέχεια της πτυχιακής εργασίας παρουσιάζεται βήμα προς βήμα η ανάπτυξη
εγχειριδίου εκτάκτου ανάγκης για πλοίο, με την ακριβή και απαρέκκλιτη εφαρμογή της
διαδικασίας και μεθοδολογίας που εφαρμόζεται σήμερα στην αγορά.
Συγκεκριμένα, περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία ένταξης σε υπηρεσία ERS πλοίου
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων:
Με τη λήψη των αναγκαίων σχεδίων/εγχειριδίων του πλοίου ακολουθεί η αξιοποίηση
τους για τη δημιουργία μοντέλου του πλοίου σε Η/Υ με τη χρήση του προγράμματος
HECSALV.
Έπειτα από διαδοχικούς ελέγχους συμβατότητας μοντέλου-πλοίου πραγματοποιείται η
μελέτη ευστάθειας μετά απο βλάβη.
Ακολούθως παρατίθεται ένα σχέδιο Εγχειριδίου Άμεσης Ανταπόκρισης σε επείγοντα
περιστατικά που περιλαμβάνει δείγματα των λιστών αναφοράς που οφείλουν να
υποβάλλονται με την ενεργοποίηση της υπηρεσίας ERS καθώς και οργανόγραμμα
Ενεργοποίησης του συστήματος και ανταπόκρισης σε επείγον περιστατικό.
Τέλος, προκειμένου να καταδείξουμε την ακριβή και ρεαλιστική εφαρμογή όλων των
πιο πάνω, παρατίθεται ένα σενάριο βλάβης, στο οποίο περιγράφεται αναλυτικά όλη η
αλληλουχία γεγονότων και η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ πλοίου – έδρας και
υπηρεσίας εκτάκτου ανάγκης.