ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ
Κεντρικό θεσμό για την υλοποίηση των στόχων της Π.Φ.Υ αποτελούν τα κέντρα υγείας (Κ.Υ), που προσδιορίστηκαν ως δομές που θα κάλυπταν την εξωνοσοκομειακή περίθαλψη.
Ειδικότερα τα Κ.Υ Αστικού Τύπου έχουν σκοπό να καλύπτουν τις ανάγκες του πληθυσμού σε πρωτοβάθμια περίθαλψη και κοινωνική φροντίδα στα μεγάλα αστικά κέντρα. Πρόκειται για δομές οι οποίες θα εγγυώνται την ελάχιστη και αναγκαία, αλλά και επαρκή και ολοκληρωμένη δέσμη υπηρεσιών, με εστίαση στην προαγωγή υγείας και την προληπτική ιατρική.
( Νόμος 1397/83, Νόμος 3235/04)
Το πρόγραμμα ανάπτυξης της πρωτοβάθμιας φροντίδας, που περιλαμβάνεται στην εισηγητική έκθεση του νόμου 1397/83, προέβλεπε τη δημιουργία 400 κέντρων υγείας (190 στις μη αστικές περιοχές και 210 στις αστικές περιοχές). Ωστόσο συστάθηκαν μόνο 216 κέντρα υγείας. Από αυτά λειτουργούν τα 190 εκ’ των οποίων μόνο τα 9 είναι Κ.Υ Αστικού Τύπου. . Το πρόβλημα είναι σημαντικό, καθώς δεν καλύπτουν ούτε το 5% του αστικού πληθυσμού ,την στιγμή που σε άλλες χώρες της Ε.Ε το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 97%.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΕΙΔΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ
Σκοπός: Η έρευνα αυτή φιλοδοξεί να διερευνήσει την οργάνωση και λειτουργία των Κέντρων Υγειάς Αστικού Τύπου , εξετάζοντας την ικανοποίηση των ασθενών / χρηστών και τις απόψεις των εργαζομένων, με στόχο την ανάδειξη του ρόλου του θεσμού στην πρωτοβάθμια περίθαλψη και κοινωνική φροντίδα . Ακόμη ,αποσκοπεί να παρουσιάσει προτάσεις σχετικές με την βελτίωση του , ώστε να ανταποκρίνεται όσο το δυνατόν καλυτέρα στις ανάγκες του αστικού πληθυσμού.
Υλικό-Μέθοδος ανάλυσης : Προς επίτευξη του παραπάνω σκοπού καταρτίστηκε ειδικό ερωτηματολόγιο στο οποίο, πέρα από τα δημογραφικά στοιχεία, περιέχονταν ερωτήσεις σχετικά με το βαθμό ικανοποίησης. Το ερωτηματολόγιο σταθμίστηκε ώστε να ανταποκρίνεται στη δομή , λειτουργία και στελέχωση των Κέντρων Υγείας Αστικού Τύπου στον ελλαδικό χώρο . Οι προσερχόμενοι χρήστες των υπηρεσιών του Κέντρου Υγείας Βύρωνα συμπλήρωναν μόνοι τους το ερωτηματολόγιο παρουσία του παρόντος ερευνητή. Συνολικά συλλέχτηκαν 252 ερωτηματολόγια από ισάριθμους χρήστες κατά την περίοδο από 8-7-2009 έως 30-9-2009.
Στην περίπτωση του προσωπικού του ΚΥ ΒΥΡΩΝΑ δεν διανεμηθήκαν ερωτηματολόγια λόγω του πολύ μικρού αριθμού των εργαζομένων στις επιμέρους επαγγελματικές ομάδες , γεγονός που καθιστά αδύνατη την στατιστική ανάλυση . Η συνέντευξη ήταν δομημένη αναφορικά με : Τα χαρακτηριστικά της εργασίας ( καθήκοντα ,υποχρεώσεις ,ρόλοι ), εκπαιδευτικές και άλλες ανάγκες επαγγελματικής εξέλιξης, εργασιακή ικανοποίηση, προτάσεις για την βελτίωση των παρερχόμενών υπηρεσιών υγείας του Κέντρου Υγείας
Αποτελέσματα : Η ικανοποίηση των χρηστών συνδέετε με το επίπεδο εκπαίδευσης ,το φύλο, το εισόδημα και βέβαια τον τρόπο και τις συνθήκες διανομής των φροντίδων υγείας. Παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις ο βαθμός ικανοποίησης παραμένει σε υψηλό επίπεδο με ρ<0,001 . Το 67% των χρηστών προέρχονται από το δήμο Βύρωνα ενώ καταγράφεται ένα πολύ σημαντικό ποσοστό της τάξης του 33% χρηστών που προέρχονται από άλλους δήμους. Πολύ σημαντικό εμφανίζεται το ποσοστό 72,5% εκείνων που ζητάνε περισσότερες ιατρικές ειδικότητες. Ένα ποσοστό 11,25%των ασφαλισμένων του ΙΚΑ εκφράζει την δυσαρέσκεια του σχετικά με την μη συνταγογράφηση φαρμάκων από το Κ.Υ.
Εκφράστηκαν παράπονα από τους ιατρούς ,τους επισκέπτες υγείας και τους διοικητικούς , για έλλειψη προσωπικού, θεωρούν ότι το υπάρχον προσωπικό δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού ευθύνης του για Πρόληψη -Θεραπεία -Αποκατάσταση. Διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των ΚΥ. Υποχρηματοδώτηση του θεσμού από την πολιτεία.