Σκοπός της παρούσας βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι να αναδείξει το ρόλο της οικογένειας
στη φροντίδα αποκατάστασης ασθενή με εγκεφαλικό επεισόδιο. Το εγκεφαλικό επεισόδιο
αποτελεί μετά την αρθρίτιδα την δεύτερη κατά σειρά ασθένεια που εγκαταλείπει μειωμένη
ικανότητα και δημιουργεί την ανάγκη της επανεκπαίδευσης και αυτοφροντίδας του ατόμου και
της πληροφόρησης της οικογένειας για νέους ρόλους. Μια από τις διαστάσεις της ολιστικής
προσέγγισης είναι η υποστηρικτική φροντίδα από μέλη της οικογένειας. Τα ερευνητικά
δεδομένα δείχνουν ότι η πληροφόρηση της οικογένειας για το ρόλο των φροντιστών‐μελών
είναι ανεπαρκής ή και ανύπαρκτη. Η επαρκής ενημέρωση και εκπαίδευσης των νοσηλευτών για
την προετοιμασία των φροντιστών‐μελών με ειδικά προγράμματα ενεργοποιεί την οικογένεια
για να ανταποκριθεί στη νέα πρόσκληση και να αναλάβει ρόλους πολύπλευρους και
πολύπλοκους. Όπως αναφέρθηκε οι φροντιστές‐μέλη της οικογένειας ατόμων με εγκεφαλικό
επεισόδιο θα πρέπει να αποκτήσουν γνώσεις και να μάθουν νέες δεξιότητες ώστε να βοηθήσουν
τα άτομα αυτά να μεγιστοποιήσουν τις ικανότητές τους για να καλύψουν τις καθημερινές τους
ανάγκες για αυτοφροντίδα. Οι ασθενείς με εγκεφαλικό επεισόδιο μετά την οξεία φάση και τη
νοσηλεία σε κέντρο αποκατάστασης νοσηλεύονται στο σπίτι κυρίως από τις οικογένειές τους
και με τη στήριξη των υπηρεσιών υγείας. Συνήθως οι αρμοδιότητες που αναλαμβάνουν τα μέλη
της οικογένειας αφορούν την κάλυψη των αναγκών για αυτοφροντίδα, κυρίως ως την
οργάνωση και διευθέτηση των καθημερινών του δραστηριοτήτων και την ενεργοποίηση ώστε
να μάθουν νέους τρόπους ζωής μέσα στα όρια των μειωμένων ικανοτήτων του. Η καθοδήγηση
των φροντιστών – μελών αποτελεί τη σημαντικότερη νοσηλευτική παρέμβαση για την
αντιμετώπιση των προβλημάτων καθημερινής ζωής του ασθενή με εγκεφαλικό επεισόδιο. Οι
παρεμβάσεις εξατομικεύονται σύμφωνα με το μορφωτικό επίπεδο των φροντιστών και με τις
ανάγκες του ασθενούς.
The purpose of this bibliographical review is to show the role of the family in the application of
care of a patient suffering from a cerebrovascular accident (CVA). CVA’s are, second to arthritis,
one of the most impairing illnesses in terms of ability that creates the need for training the
patient on a new basis and giving the family information on new roles. One of the dimensions of
holistic family care is the increased support the patient receives from family care givers. Studies
and clinical research both show that informing families on care giver roles is inadequate or non‐
existent. Adequate training of nurses to prepare care givers via specialized programs stimulates
the family to respond to the new challenge and take on roles that are multidimensional and
complicated. It is important that family care givers of people with CVA’s are given new
information and taught new skills in order for these patients to maximize their own self‐care
potential. CVA patients, following the acute phase of their illness and rehabilitation in
specialized centers are nursed at home, mainly by their families with the help of healthcare
services. Usually, the responsibilities the family takes on are mainly those of self‐care needs of
the patient and his motivation, so that he will organize and carry out basic life activities via
learning new ways to face everyday life, always within his impaired abilities. Care guidance is a
most important nursing intervention so that activities of daily living problems can be addressed.
he interventions are tailored according to the care givers’ educational level and the patients’
needs.