Η ανάλυση των αποφάσεων και των επιλογών των τουριστών έχει ιδιαίτερη σημα¬σία. Τα χαρακτηριστικά, οι προσδιοριστικοί παράγοντες και η πρόβλεψη της του¬ριστικής ζήτησης ή κατανάλωσης προσελκύουν το ενδιαφέρον των ακαδημαϊκών και επιστημονικών κύκλων, των επαγγελμάτιών του τουρισμού, ως επίσης και των αρμοδίων για την τουριστική πολιτική.Η θεματική των προσεγγίσεων που αναφέρονται στον τουρίστα ως καταναλω¬τή -μία ιδιαίτερη κοινωνιολογική κατηγορία- συνίσταται στην ανάλυση και κατα¬νόηση της συμπεριφοράς και των επιλογών των τουριστών. Λυτό το ερευνητικό πεδίο αποκαλείται «Consumer research»,1 δηλαδή έρευνα καταναλωτικής συμπερι¬φοράς. Στόχος του βασικά είναι η τεκμηρίωση και υποστήριξη αποφάσεων των τουριστικών επιχειρήσεων στα πεδία της οργάνωσης-διοίκησης και του marketing.
Η παρούσα δημοσίευση επικεντρώνεται λοιπόν στις πτυχές-κλειδιά της κατα¬ναλωτικής συμπεριφοράς των τουριστών, δηλαδή στα κίνητρα, τις επιλογές και τις αποφάσεις, στους προσδιοριστικούς παράγοντες, καθώς επίσης στις τμηματοποιήσεις και στις τυπολογίες τους.