Εισαγωγή: Οι Νοσηλευτές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση, τη διατήρηση και τη
βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας φροντίδας στον
τομέα της υγείας. Αλλά η αδυναμία των Νοσηλευτών να παρέχουν συνεχώς ποιότητα νοσηλευτικής
φροντίδας σε όλους τους ασθενείς εξαρτάται από
πολλούς παράγοντες οι οποίοι αναφέρονται εκτενώς
στη βιβλιογραφία. Ως εκ τούτου, η παροχή ποιοτικής φροντίδας και η εφαρμογή των προγραμμάτων
διασφάλισης ποιότητας στον τομέα της υγείας συνδέεται στενά με την εκπαίδευση που λαμβάνουν οι
Νοσηλευτές σε σχέση με θέματα ποιότητας.
Στόχος: Στόχος της μελέτης αυτής ήταν η συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με τις απόψεις,
τις εμπειρίες και τις γνώσεις των Νοσηλευτών πάνω
σε θέματα διασφάλισης ποιότητας στην Ελλάδα, η
χρησιμοποίηση των πληροφοριών αυτών για την ενίσχυση της ποιότητας της φροντίδας που παρέχεται,
και η παροχή συστάσεων και απόψεων σχετικά με την
εκπαίδευση και τη διασφάλιση ποιότητας.
Μέθοδοι: Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιήθηκε
ένα δομημένο ερωτηματολόγιο, το Quality Assurance
Baseline Questionnaire (QABQ). Αυτό αποτελείται
από ερωτήσεις σχετικά με τους τομείς της: παροχής
πληροφοριών σχετικά με θέματα διασφάλισης ποιότη-
τας, της εφαρμογής των προγραμμάτων διασφάλισης
ποιότητας και της εκπαιδευτικής προετοιμασίας των
Νοσηλευτών σχετικά με τη γνώση και αντίληψη για την
ποιότητα. Όλα τα δεδομένα αναλύθηκαν στατιστικά,
χρησιμοποιώντας περιγραφική στατιστική ανάλυση.
Για τη σύγκριση των δεδομένων έγινε χρήση της
στατιστικής δοκιμής Pearsons chi squared.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της μελέτης
αυτής υποδεικνύουν ότι οι πληροφορίες σχετικά με
τη διασφάλιση της ποιότητας είναι περιορισμένες
στους Νοσηλευτές στην Ελλάδα καθώς φαίνεται να
είναι ανεπαρκώς εκπαιδευμένοι σε θέματα διασφάλισης ποιότητας.
Συμπεράσματα: Όπως προσδιορίζεται από τους
επαγγελματίες υγείας, τα αποτελέσματα αυτά μπορούν
να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών
προγραμμάτων σε θέματα διασφάλισης ποιότητας,
Objective: To obtain information on nurses’ views, experiences and knowledge about quality assurance issues
in order to use this information for enhancing the quality of care provided.
Research methods: A structured questionnaire, the Quality Assurance Baseline Questionnaire (QABQ), was
used. A descriptive statistical analysis was performed, using Pearsons chi squared statistical test in order to
compare data from the nurses.
Results: The findings of this study indicated that information regarding quality assurance is limited for nurses in
Greece and especially for those who work in rural areas. It was found a relationship between working experience
and knowledge about quality assurance, as although nurses who had received no formal education concerning
quality assurance expressed confidence in their knowledge of key topics, which can only have developed
through informal learning and experience. Responses to the questionnaire showed a high level of agreement
that medical staff, nursing staff, administrative staff, paramedical and assisting staff, technicians, patients and
individuals from other health or social organisations should participate in quality assurance programmes. The
majority of the respondents stated that they received little information about quality of care and appeared to be
inadequately educated in quality assurance issues.
Conclusions: The results, which are obtained from such research considered essential for enhancing the
quality of care provided increasing demand in regard to the education of health care professionals on quality
of care issues at an undergraduate, postgraduate and post-registration level. Also, these results should be used
for the development of educational programmes on quality assurance issues, as identified by the health care
professionals themselves.