Περίληψη: Γίνεται αποδεκτή η θεώρηση ότι οι οργανισμοί διαχείρισης
προορισμού εξελίχθηκαν από «καθαρόαιμους» οργανισμούς μάρκετινγκ
(Destination Marketing Organization- DMO) σε οργανισμούς διαχείρισης
προορισμού (Destination Management Organization- DMO). (Martini, 2002,
Kozak, 2002)
Οι δύο κύριοι πυλώνες των δραστηριοτήτων ενός οργανισμού
διαχείρισης προορισμού, είναι η διενέργεια των λειτουργιών του «εξωτερικού
μάρκετινγκ», και της «εσωτερικής ανάπτυξης προορισμού» (Ritchie et al. 2005).
Η ορθή πολιτική διαχείρισης γνώσης μέσα στον οργανισμό, σε συνδυασμό με
την κατάλληλη σύμπλεξη των δραστηριοτήτων της τυπικής λειτουργίας
μαρκετινγκ, με τις δραστηριότητες της λειτουργίας εσωτερικής ανάπτυξης
προορισμού, έχει ως αποτέλεσμα την πιο πλήρη οπτική των δραστηριοτήτων
των οργανισμών διαχείρισης προορισμού.
Οι σύγχρονες, δαιδαλώδης δομές του παγκόσμιου τουριστικού φαινομένου, η
αναγκαιότητα ορθής διαχείρισης γνώσης, η διαφοροποίηση των αναγκών και
απαιτήσεων των σύγχρονων τουριστών (Sotediades & Avgeli 2006) καθώς και η
επανάσταση των νέων τεχνολογιών υπο το πρίσμα της συναισθηματικής-
εκλογικευμένης λειτουργίας τους (Christou & Sigala 2007), συντείνουν στη
δημιουργία ηλεκτρονικών υποστηρικτικών εργαλείων που αφενός θα προβάλλουν σωστά το παραγώμενο προϊόν, αφετέρου θα βοηθήσουν στο
συντονισμό των φορέων που παράγουν το τουριστικό προϊόν.
Η παρούσα εργασία αποτελεί ένα πρώτο βήμα προς τη δημιουργία ενός
ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού μοντέλου διαχείρισης προορισμού, βασισμένο
στις αρχές του σημασιολογικού ιστού (semantic web). Ο δυναμικός χαρακτήρας
της εφαρμογής, η δομημένη του οντολογία και τα δευτερογενή εργαλεία που
προκύπτουν μέσω της εφαρμογής, προσδίδουν τα χαρακτηριστικά ενός
συνεχώς εξελισσόμενου εργαλείου μάνατζμεντ, του οποίου κύριος
προσανατολισμός είναι περισσότερο ο συντονισμός των παραγωγών/ φορεών
του τουρισμού σε μια περιοχή.
Abstract: Tourism destinations consist of the sum of the natural-environmental
and cultural tourism resources of a given country or region, and these, in turn,
constitute the main attractions for tourist demand. Consequently, the effective
management and promotion of tourism destinations is one of the most significant
factors, which can contribute decisively to the viability and competitiveness of
the tourist product of a given country. Nowadays, the new communications and
information technologies (and primarily the available Internet tools) have
reinforced the tourism destination organizations, by providing them, through the
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ TOURISM ISSUES
18
development of electronic Destination Management Systems (DMS), with the
opportunity to promote their resources, and to approach potential customers on
a global scale, twenty-four hours a day, in a direct manner and at low cost. At a
time when the Internet constitutes, for the majority of international tourist
demand, the primary and most important tool for finding information, DMS can
contribute effectively to the international promotion of destinations, regardless of
their size and their available funds. The great appeal and use of DMS by the
international tourism market is due mainly to the impartiality and completeness
of the information they provide (e.g. uniform and equal promotion of all the
businesses and organizations of a region). This paper will try to set the basic
principles of creating a web tool for managing such destinations.