Περίληψη: Η Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Δυναμικού θεωρείται σήμερα ένας από τους
βασικούς μοχλούς αύξησης της αποτελεσματικότητας και βελτίωσης της
ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, καθώς στις σύγχρονες ανταγωνιστικές
συνθήκες οι ανθρώπινοι πόροι αποτελούν τον πολυτιμότερο παράγοντα κάθε
επιχείρησης. Αυτό είναι άμεσα εμφανές στις τουριστικές επιχειρήσεις, στις
οποίες η πλειονότητα των εργαζομένων έρχεται σε άμεση επικοινωνία με τον
πελάτη και η επαγγελματική συμπεριφορά και στάση των εργαζομένων
επηρεάζει καθοριστικά το τουριστικό προϊόν.
Το πεδίο της Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού αναπτύσσεται με γοργούς
ρυθμούς, ιδιαίτερα την τελευταία εικοσαετία, κατά την οποία νέες έννοιες και
πρακτικές κάνουν την εμφάνισή τους. Η Κατάρτιση, η Εκπαίδευση, η Ανάπτυξη
Προσωπικού και η Στρατηγική Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού αποτελούν
ορισμένες από τις έννοιες που χρησιμοποιούνται αλλά και ερευνώνται
συστηματικά. Στην παρούσα εισήγηση εξετάζονται οι σύγχρονες τάσεις στην
Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού στις τουριστικές επιχειρήσεις, όπως αυτές
προκύπτουν από την ανασκόπηση της διεθνούς σχετικής βιβλιογραφίας και
αρθρογραφίας, και συζητείται η συμβολή της εκπαίδευσης στη βελτίωση της
ποιότητας, της αποτελεσματικότητας και της ανταγωνιστικότητας των
τουριστικών επιχειρήσεων.
Abstract: Although human resources are very important in a people industry such as
tourism, the field is characterized by unconstructive attitudes to investment in
human capital, doubtful employment practices and a training support system of
questionable effectiveness. Despite the above mentioned issues, Human
Resource Development is now gaining more importance and attention in global
tourism and is bound to be the centre of future tourism development as it
provides a sustained competitive advantage for businesses and industries. This
article asserts the importance of a sound model for employee training based on
the Human Resource Development theory, the Adult Education theory and the
latest relevant research findings.