Η δεδομένη μελέτη βασίζεται στην καταγραφή και στις προτάσεις συντήρησης των οροφογραφιών του νεοκλασικού κτιρίου, στο ιστορικό κέντρο της Θήβας, επί των οδών Κάδμου και Μπινιάρη.
Πρώτα περιγράφονται ιστορικά στοιχεία της Θήβας, σεισμολογικά δεδομένα αλλά και η γεωλογική διαμόρφωση της ευρύτερης περιοχής, ώστε να ενταχθεί ομαλά το κτίριο στο ιστορικό και γεωγραφικό πλάνο της χώρας μας. Στη συνέχεια προσδιορίζονται τα γενικά χαρακτηριστικά του νεοκλασικισμού και κατόπιν η εξέλιξή του στα ελληνικά δεδομένα του 19ου αιώνα, με σκοπό την κατανόηση του πλαισίου στο οποίο υπόκειται η τεχνοτροπία του κτιρίου και βέβαια των οροφογραφιών αυτού.
Οι οροφογραφίες αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του κτιρίου, οπότε κρίνεται απαραίτητη η περιγραφή του κτιρίου για να δημιουργηθεί μια ενιαία αισθητική εικόνα του χώρου. Ακολουθεί λοιπόν η εξωτερική και εσωτερική περιγραφή του νεοκλασικού, δίνοντας ταυτόχρονα στοιχεία για την κατάσταση διατήρησής του σήμερα - στοιχεία που βοηθούν άμεσα στην κατανόηση αρκετών αιτιών φθοράς των οροφογραφιών. Επιπλέον προσδιορίζεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς του κτιρίου στο οποίο παρουσιάζονται στοιχεία της πορείας του κτιρίου από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα.
Πλέον έχει δοθεί μια πρώτη εικόνα ένταξης των οροφογραφιών στο χώρο και στο χρόνο. Αρχίζει λοιπόν η καταγραφή τους, με περιγραφή των τεχνοτροπικών τους στοιχείων, με φωτογραφική τεκμηρίωση και με την αποτύπωση των σχεδίων τους. Κατόπιν περιγράφεται η κατάσταση διατήρησής τους και γίνεται λεπτομερής καταγραφή των φθορών που παρουσιάζουν. Ακολουθούν στοιχεία για τις περιβαλλοντικές συνθήκες στο εξωτερικό και εσωτερικό χώρο του κτιρίου, από τα οποία προκύπτουν επιπλέον συμπεράσματα για τα αίτια φθοράς.
Στην πορεία περιγράφεται η κατασκευαστική μεθοδολογία των οροφογραφιών. Σκοπός αυτής της περιγραφής είναι να γνωστοποιηθεί ο τρόπος κατασκευής τους και το είδος των υλικών που τις αποτελούν. Βάσει αυτών γίνεται πιο κατανοητός ο μηχανισμός φθοράς των οροφογραφιών και παράλληλα βοηθά τον συντηρητή να προσδιορίσει την μεθοδολογία που πρέπει να ακολουθήσει για την συντήρηση και την αποκατάσταση των οροφογραφιών. Έτσι, στην συνέχεια παρουσιάζονται οι προτάσεις συντήρησης.
This study is based on the inventory and the proposals of conservation of mural paintings on ceiling of a neoclassical building, in the historic center of Thebes, on Kadmou and Mpiniari Street.
The study begins demonstrating historical facts on Thebes, its history of earthquakes and also a geological profile of the area, so as to insert the building on the historical and geographical picture of our country. Furthermore, we present the general features of neoclassism and its evolution after the movement first came in touch with the Greek society of the 19th century, so as to make clear the technique under which, the building and the mural paintings, are subjected to.
Mural paintings appear as an essential element of the architecture and therefore it is considered important to describe the building, so as to create a unified aesthetic image of the space. Therefore, the study proceeds with a description of the exterior and interior of the neoclassical building, and at the same time we discuss elements of its state of preservation today – elements which help understanding the causes of alteration of the mural paintings. In addition, we present the history of ownership of the building, in which someone can follow the course of its life from the second half of the 19th century up to now.
After the spatial and time frame of mural paintings is presented, we begin the inventory including technical elements, the imprints of their designs as well as photographs. We describe their state of preservation and submit a detailed inventory of the alterations they carry on. In addition, there are given facts about the exterior and interior environmental conditions of the building, from which someone can extract more conclusions about the causes of alteration.
The study proceeds with the description of the technology of the principal constituents of the mural paintings. The main purpose of this description is the identification of the component materials and of the techniques used. Based on that knowledge the conservator can determine better the causes of alteration and choose the treatment for the conservation of the mural paintings. So after that, we present the proposals of conservation.