κεφάλαιο των αναλύσεων αποτελεί η εικονογραφική περιγραφή τους, ακολουθεί η αναγνώριση των ειδών ξύλου που έχουν χρησιμοποιηθεί ως υποστηρίγματα, η ανάλυση του είδους των βερνικιών και των συνδετικών μέσων των χρωμάτων και ολοκληρώνεται με την ταυτοποίηση των χρωστικών που έχουν χρησιμοποιηθεί για την απόδοση των θεμάτων. Στο τμήμα που αφορά τη συντήρηση, πραγματοποιείται η περιγραφή των φθορών που έχουν υποστεί τα έργα και προτείνονται επιγραμματικά οι απαιτούμενες εργασίες για τη συντήρησή τους. Στη συνέχεια ακολουθεί η διεξοδικότερη περιγραφή των εργασιών αυτών με αναφορά στις μεθόδους και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, ενώ το κεφάλαιο κλείνει με τις προτάσεις για την φύλαξη ή την έκθεση των αντικειμένων μετά την ολοκλήρωση όλων των σταδίων της συντήρησης.
Τέλος, η εργασία ολοκληρώνεται με τη σύνοψη των αποτελεσμάτων που προέκυψαν από τις αναλύσεις των εικόνων και με ορισμένα συμπεράσματα που εξάγονται μέσω της παρατήρησης των έργων και αφορούν γενικότερα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά της τέχνης των χιονιαδιτών αγιογράφων
The study begins with an attempt at a theoretical approach to the Chioniadite (originating fron the village of Chioniades) painters, via historical evidence relating to the period and the resons why the art of religious painting was practiced, hypotheses about its roots and the structure of professional groups. The areas where artistic activity by Chioniadite painters has been ascertained are then reported, followed by a list of the principal artist and a table giving signed icons, the area where they are located and the date painted.
Thereafter, reference is made to the methods and techniques used by the artists in their work, influences and characteristics of their art. The theoretical part of the study ends with a brief reference to their involvement in secular decorative art and portrait painting.
The experimental part of the study is exclusively concerned with examples of icons, beginning with the analyses carried out on them and ending in their conservation. The first chapter of analyses consists of an iconographic description of the works, followed by idendification of the wood types used as supports, analyses of varnish types and binding agents for colours, and ending with identification of the pigments used to render subjects. In the section concerning conservation, the wear sustained by the works is described and tasks required to conserve them are proposed in brief. More thorough description of these tasks follows, with reference to the methods and materials used, and the chapter ends with proposals regarding the storage or dispay of the artifacts once all stages of conservation have been completed.
Lastly, the study concludes with a synopsis of the results emerging from the analyses of the icons, and a number of conclusions reached by observing the icons, which relate to more general stylistic characteristics of the Chioniadite icon painters’ art