Η αποτελεσματική επικοινωνία αποτελεί προϋπόθεση για την επιτυχή διοίκηση των μονάδων
υπηρεσιών υγείας. Επίσης, αποτελεί γέφυρα ανάμεσα στους στόχους, στα πρότυπα απόδοσης και
στην ικανοποίηση των εργαζομένων.
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας όσον αφορά τον ρόλο
της επικοινωνίας στις υπηρεσίες υγείας.
Υλικό και μέθοδος : Η μεθοδολογία της εργασίας περιελάμβανε αναζήτηση σε ηλεκτρονικές
βάσεις δεδομένων κυρίως pubmed που αναφέρονταν στη σχέση ενημέρωσης και υπηρεσιών
υγείας.
Αποτελέσματα : Η αποτελεσματική επικοινωνία συμβάλει σημαντικά στη μείωση των λαθών
κατά την παροχή φροντίδας υγείας, στην ικανοποίηση των ασθενών και γενικότερα στην
φροντίδα υψηλής ποιότητας. Ο αμοιβαίος επαγγελματικός σεβασμός και η ποιότητα της
επικοινωνίας εξασφαλίζουν την καλή διεπιστημονική συνεργασία. Ως συνέπεια, η επιτυχία στη
διαπροσωπική και την οργανωτική επικοινωνία καθορίζουν, σε μεγάλο βαθμό, τη συνολική
επιτυχία των υπηρεσιών υγείας. Τα σημαντικότερα εμπόδια στην αποτελεσματική επικοινωνία
θεωρούνται οι μη-καλές επαγγελματικές σχέσεις μεταξύ του προσωπικού, η έλλειψη χρόνου και ο
διαφορετικός τρόπος εκπαίδευσης.
Συμπεράσματα : Οι ελλείψεις σε ανθρώπινους και υλικούς πόρους, που χαρακτηρίζει το
σύστημα υγείας της χώρας σε συνδυασμό με το εργασιακό περιβάλλον υψηλών απαιτήσεων,
καθιστούν ως επιτακτική ανάγκη τη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των επαγγελματιών υγείας,
την ενθάρρυνση ενός υποστηρικτικού κλίματος στο χώρο της εργασίας και γενικότερα την
προαγωγή της διεπαγγελματικής συνεργασίας.
Effective communication is a prerequisite for successive management of health services. Also, it is a
bridge among the goals, and the satisfaction of staff.
The aim of the present study was o review the literature regarding the role of communication in
health.
Method and material: Methodology included search in electronic data bases mainly pub-med
regarding the role of communication in health.
Results: Effective communication contributes significantly to reducing errors in health care
services, to increasing patients' satisfaction and in general to providing high quality of care. Mutual
professional respect and quality of communication ensure a good interdisciplinary cooperation. As a
consequence, success in interpersonal and organizational communication determines, to a large
extent, the overall success of health services. As major barriers to effective communication are
considered the non-good relations between health professionals, lack of time and the different way
of education.
Conclusions: The lack of human and material resources, that features the country's health system in
conjunction with the working environment of high standards, make as an imperative need the
improvement of relations between health professionals, encouragement of a supportive climate in
the workplace and generally the promote of professional cooperation.